خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می نویسد که اتحادیه اروپا شکایتی از گوگل را رهبری می کند و احتمالاً در نتیجه این پرونده جریمه سنگینی برای غول آمریکایی صنعت فناوری در نظر خواهد گرفت. اروپا همچنین به دنبال هدف قرار دادن تجارت تبلیغاتی گوگل است، واحد تجاری که بیشتر درآمد گوگل را به وجود می آورد.

پرونده جدید اتحادیه اروپا که جزئیات آن احتمالا به زودی در رسانه ها منتشر می شود، بر بخش تبلیغات گوگل متمرکز است. گوگل تقریبا 80 درصد از درآمد سالانه خود را از طریق تبلیغات به دست می آورد. این واحد تجاری در سال 2022 حدود 225 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

اتحادیه اروپا بر این باور است که گوگل از طریق بخش تبلیغاتی خود قوانین ضد تراست را نقض کرده است. اگر دادگاه به نفع اروپا رای دهد، گوگل ممکن است مجبور شود 10 درصد از درآمد جهانی را جریمه بپردازد. اروپا همچنین می تواند گوگل را مجبور به تغییر مدل کسب و کار خود کند.

در واکنش به انتشار گزارش جدید، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) 0.8 درصد افزایش یافت. گوگل به درخواست های رسانه ها برای شفاف سازی پاسخ نداد.

گوگل میلیاردها کاربر دارد و از طریق اطلاعاتی که از آنها جمع آوری می کند، خدمات تبلیغاتی موثری را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

اتحادیه اروپا برای اولین بار در سال 2021 تحقیقاتی را در مورد تجارت تبلیغاتی گوگل آغاز کرد. این تحقیق نشان داد که گوگل از دسترسی رقبا به داده های کاربران برای تبلیغات آنلاین جلوگیری کرده است. اروپا همچنین بر توافقنامه گوگل و متا تمرکز کرد، اما این بخش از تحقیقات خود را در سال 2022 کنار گذاشت.

بریتانیا نیز به طور جداگانه در حال بررسی تجارت تبلیغاتی گوگل است.