اوایل این هفته، پل مک‌کارتنی با انتشار چند خبر اینترنت گیک موسیقی را به آتش کشید: هوش مصنوعی به احیای بخشی از صدای جان لنون برای آهنگ جدید بیتلز، بیش از چهار دهه پس از مرگ او کمک کرده است. این آهنگ قرار است اواخر امسال منتشر شود و از آواز لنون است که در یک دمو قدیمی ضبط شده است. مک کارتنی به رادیو بی بی سی گفت: «ما توانستیم صدای جان را بگیریم و آن را از طریق این هوش مصنوعی پاک کنیم، بنابراین می‌توانیم ضبط را مثل شما با هم ترکیب کنیم.»

واکنشی که این امر در کانال‌های WIRED Slack ایجاد کرد، چیزی بین «باحال» و «بی‌ادب» بود. استفاده از هوش مصنوعی برای احیای لنون برای یک آهنگ جدید جذابیت خود را دارد، اما با توجه به سؤالات اخلاقی اخیر پیرامون استفاده از فناوری برای ایجاد آهنگ‌های جعلی توسط هنرمندانی مانند Drake و The Weeknd، احساس ناراحتی نیز می‌کند. بر اساس روشی که مک کارتنی این فرآیند را توصیف کرد، به نظر می رسید که هوش مصنوعی به جای بازسازی کل بافت لنون مانند دریک، به سادگی برخی از صدای خشن را تمیز می کند، اما واکنش آهنگ به چیز دیگری اشاره دارد: آن لحظه، این بار. ، بدترین بخش چرخه هایپ هوش مصنوعی است.

شما احتمالاً می دانید که چه معنایی دارد، حتی اگر آن را در آن کلمات قرار ندهید. چرخه تبلیغات، همانطور که توسط گارتنر تعریف شده است، مجموعه ای از رویدادهای چرخه ای است که تقریباً در اطراف همه فناوری های نوظهور رخ می دهد: پیشرفت، “اوج انتظارات متورم”، ناامیدی، دوره استفاده مفید واقعی از فناوری. و زمان پذیرش این اوج لحظه آه است، لحظه ای که جاستین بیبر بیش از 1 میلیون دلار از NFT کم می کند. لحظه ای که فیس بوک Oculus را خرید. لحظه ای که بودگا شروع به گرفتن بیت کوین می کند و شما می دانید که هرگز نمی توانید از این چیز فرار کنید، هر چه که باشد.

مانیتور یک است ستون هفتگی اختصاص داده شده به همه چیزهایی که در دنیای فرهنگ WIRED اتفاق می‌افتد، از فیلم‌ها گرفته تا میم‌ها، تلویزیون تا توییتر.

این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی اینگونه است بر فراز-برانگیخته. فقط جامعه اکنون به جایی رسیده است که مردم در هر زمینه ای از قبل عاشق آن هستند و تجربه می کنند. این منجر به خلاقیت‌های جدید وحشیانه می‌شود، مانند کتاب‌هایی که با ChatGPT نوشته شده‌اند و اوه-حرکات ارزشمندی مانند وکلا که از هوش مصنوعی برای نوشتن یادداشت های حقوقی و استناد به موارد غیر موجود استفاده می کنند. این هالی هرندون است که صدای خودش را جعل می‌کند و Spotify، Apple Music و سایر سرویس‌های استریم مملو از آهنگ‌های تولید شده توسط ربات‌ها هستند. تا زمانی که همه برنامه‌های قاتل هوش مصنوعی وارد شوند، هر چیزی می‌تواند یک برنامه قاتل باشد.

این لحظه طاقت‌فرسا می‌تواند بسیار دلهره‌آورتر به نظر برسد، زیرا پس از چرخه‌های تبلیغاتی زیاد می‌آید. فوران مولد هوش مصنوعی اندکی پس از اینکه فیس بوک به متا تبدیل شد، ابزارهای رمزنگاری مانند FTX از بین رفتند و ایلان ماسک تصاحب توییتر را تکمیل کرد. فشار خون بالا رشد کرد و برخی از ناامیدی‌های بعدی ناامیدکننده بودند. چیزی فراتر از چرخه هایپ وجود دارد: فرسودگی هایپ.

زندگی در عصری که همه چیز به نظر می رسد آینده هیجان انگیز است. همچنین طاقت فرسا است. با هر ایده بزرگ جدیدی که میلیون‌ها پول استارت‌آپ سیلیکون ولی را به ارمغان می‌آورد، دشوار است که بدانید کدام یک ارزش آن را دارند. در این مرحله، هوش مصنوعی یک شرط مطمئن به نظر می رسد. این یک جن است که نمی توان آن را دوباره در بطری اش قرار داد، و به نظر می رسد مهم است که ما، “ما” جمعی، آن را برای مهم ترین موارد استفاده آزمایش کنیم. اما همچنین سخت است که نخواهیم این روحیه آرزوی بازگرداندن همه چیز به زمان ساده‌تر را برآورده کند.