گوگل به دلیل گمراه کردن تبلیغ کنندگان در مورد مکان قرار دادن تبلیغات ویدیویی مورد انتقاد قرار گرفته است. یک مطالعه توسط شرکت تحلیلی Adalytics نشان می‌دهد که گوگل می‌تواند با قرار دادن تبلیغات در سایت‌ها به روش‌هایی که استانداردهای آن را نقض می‌کند، تبلیغ‌کنندگان را مجبور به پرداخت بیشتر کند.

گزارش جدید حول یکی از قالب‌های تبلیغاتی گوگل به نام TrueView می‌چرخد که این شرکت در یوتیوب و سایر سایت‌های وب به عنوان سرویسی به شرکای ویدیویی خود ارائه می‌دهد. این تبلیغات بین ویدیوها ظاهر می شود و بینندگان می توانند بعد از پنج ثانیه از آنها رد شوند. تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی برای یک آگهی هزینه می‌کنند که بیننده حداقل 30 ثانیه آن را بدون پیمایش تماشا کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، گوگل وعده داده است که این تبلیغات قبل از محتوای ویدئوی اصلی و با صدا در سایت های با کیفیت بالا ظاهر می شود، اما Adalytics با بررسی داده های تبلیغاتی از 1100 برند مختلف از سال 2020 تا 2023، دریافت که ادعای غول در اینترنت جستجو درست نیست 80٪ مواقع.

به گفته Adalytics، گوگل تبلیغات را در پخش کننده های ویدئویی کوچک و بی صدا قرار می دهد که در گوشه صفحه نمایش ظاهر می شوند. علاوه بر این، مشخص شد که تبلیغات گاهی اوقات به صورت خودکار، در یک حلقه و بدون تعامل بیننده پخش می شود، زیرا در برخی موارد دکمه پرش از مشاهده آگهی پنهان می شود. Adalytics این شرایط را نقض مستقیم استانداردهای کیفیت گوگل برای تبلیغات TrueView می داند و آن را دلیلی برای افزایش مصنوعی هزینه تبلیغات توصیف می کند.

گوگل ادعاهای Adalytics را نادرست خواند و گفت که این گزارش به اشتباه نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان هزینه بیشتری برای کمپین‌های خود پرداخت می‌کنند. غول جستجوی اینترنتی ادعا می کند که اکثر کمپین های تبلیغاتی ویدیویی در یوتیوب انجام می شود.

به گفته گوگل، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغات خود را در وب‌سایت‌های شخص ثالث بررسی کنند و از نمایش آن‌ها در وب‌سایت‌های خود جلوگیری کنند. شرکت همچنین تبلیغ‌کنندگان را از درگیر شدن در شیوه‌های تبلیغاتی مخرب، سوء استفاده‌کننده یا فریبنده منع می‌کند.

ناندینی جامییکی از بنیانگذاران گروه نظارت بر صنعت تبلیغات Check My Ads، متوجه یک تناقض بزرگ در پاسخ گوگل به تحقیقات فوق شد. پست وبلاگ غول جستجوی اینترنتی اشاره می کند که همیشه یک گزینه انصراف برای ارائه تبلیغات در سایت های شخص ثالث ارائه می دهد، اما جامی او متوجه شد که طبق صفحه پشتیبانی شرکت، چنین ادعایی صحت ندارد.

کریستوفر لاتونیکی از سخنگویان گوگل در مصاحبه با The Verge گفت: «انواع مختلفی از کمپین های تبلیغاتی وجود دارد که برای هر یک از آنها گزینه ای برای انصراف از نمایش ویدیوها در سایت های ناشر آگهی ارائه می دهیم. لوتون او خاطرنشان کرد که اگر تبلیغ‌کنندگان بخواهند سایت‌های شخص ثالث را از کمپین‌های خود حذف کنند، همیشه می‌توانند این کار را از طریق نمایندگان حساب خود انجام دهند.

البته کیفیت پایین تبلیغات تنها مشکل سیستم تبلیغات گوگل نیست. اگرچه این شرکت می گوید که شرکای شخص ثالث را بر اساس استانداردهای موجود برای ایمنی ارائه تبلیغات ویدیویی بررسی می کند، به نظر می رسد این ادعا با برخی از وب سایت هایی که تبلیغات ارائه می دهند ناسازگار است. به طور خاص، Adalytics متوجه شد که تبلیغات Google در برخی از برنامه‌های اندرویدی که دیگر از طریق Play Store در دسترس نیستند ظاهر می‌شوند، که برخی از این برنامه‌ها توسط شرکت‌های تحریم‌شده توسط ایالات متحده از جمله ایران ساخته شده‌اند.

علاوه بر این، گزارش Check My Ads، که تحقیقات Adalytics را تجزیه و تحلیل می‌کند، به چندین وب‌سایت شخص ثالث مشکوک اشاره می‌کند که تبلیغات Google را نمایش می‌دهند. از جمله این وب سایت ها می توان به رسانه های تحت کنترل دولت روسیه مانند Russia Today و Pravada اشاره کرد. سایر سایت‌هایی که توسط Check My Ads به آنها اشاره شده است شامل رسانه راست‌گرای Breitbart است که قبلا بیش از چهار هزار تبلیغ‌کننده را مسدود کرده بود. وبلاگ مالی راست افراطی Zero Hedge که سال گذشته متهم به ارائه تبلیغات روسی بود و NewsMax از دیگر سایت های مشکوک Check My Ads بودند.

پل تانگ یکی از اعضای پارلمان اروپا در بیانیه ای که توسط Adalytics و Check My Ads به آن استناد شد، از گوگل به دلیل امکان نمایش تبلیغات پارلمانی در وب سایت های روسی انتقاد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست که آینده گوگل چه خواهد شد جامی او به The Verge گفت که تبلیغ‌کنندگان حق دریافت پولی را دارند که برای تبلیغاتی که با ادعاهای شرکت در تضاد است، خرج کنند.