حدود یک ماه پیش گزینه «عجله» به دستور سازمان جنایی دولت از اسنپ حذف و در تپسی غیرفعال شد، اما شایعات درباره این دستور و تبعات حذف این گزینه همچنان ادامه دارد.

در مقابل حذف گزینه «عجله» که مصداق گران فروشی و تخلف است، واکنش های متفاوتی به همراه داشت و تاکسی های اینترنتی و برخی کارشناسان نسبت به تبعات حذف این گزینه و آثار منفی آن هشدار دادند.

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که با حذف این گزینه پیش‌بینی می‌شد، کاهش نرخ پذیرش سفر، تمدید دوره پذیرش سفر و از همه مهم‌تر افزایش هزینه‌های سفر بود. عدم تعادل بازار تاکسی های اینترنتی از دیگر پیامدهایی بود که به آن اشاره شد.

بیشتر بخوانید:

اکنون بحث افزایش قیمت سفر در تاکسی های اینترنتی مورد توجه سازمان جنایی قرار گرفته است. محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری امروز (7 فروردین 1403) در این خصوص گفت:

در مورد گزینه عجله، اگرچه در ابتدا مقاومت هایی وجود داشت، اما در نهایت هر دو شرکت تاکسی اینترنتی قانون را رعایت کردند و این گزینه را حذف کردند. اگر در بحث تعرفه افزایش قیمت داشته باشیم، گران فروشی جدید است و قطعاً شکایت و حکم صادر می شود.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی

گزینه «ایست در راه» تاکسی های اینترنتی زیر ذره بین سازمان جنایی

سخنگوی سازمان جنایی دولت در ادامه از رعایت قانون تاکسی های اینترنتی قدردانی کرد، اما درخواست کرد در سایر موارد نیز قانون را رعایت کنند و «دریافت اضافی» از مردم نداشته باشند.

گزینه توقف در راه یا به قول اسفنانی توقف دارم به عنوان یکی از مصادیق این «اضافه» مطرح شد و در این باره گفت: «اگر بحث «ایست دارم». بدون رعایت تعهدات تاکسی های اینترنتی انجام می شود، به این معنی که راننده توقف نمی کند و مسافر نمی خواهد توقف کند، اما اگر بخواهند هزینه اضافی دریافت کنند، باید بررسی شود و در صورت مشاهده تخلف، باید اصلاح شود

کاهش میزان پورسانت دریافتی رانندگان خواسته جدید تعزیرات از تاکسی های اینترنتی است

اسفنانی در ادامه از حذف گزینه «عجله» انتقاد کرد و گفت: حذف این گزینه باعث کاهش درآمد رانندگان فعال در تاکسی های اینترنتی شده است. وی در پاسخ به این انتقادات، راهکار جبران خسارت رانندگان را کاهش پورسانت دریافتی اسنپ و تپسی دانست و اعلام کرد:

«در دفاع از گزینه «عجله» اعلام شد که قربانیان اصلی حذف این گزینه رانندگان تاکسی اینترنتی هستند. طبق بررسی های ما مشخص شد رانندگان حدود 15 درصد و در برخی شهرها 20 درصد کارمزد به شرکت ها پرداخت می کنند. اگر این شرکت‌ها نگران رانندگان هستند، باید میزان این کمیسیون را کاهش دهند».

اسفنانی: کمیسیون تاکسی اینترنتی عادلانه نیست

به گفته سخنگوی سازمان جنایی، رانندگان تاکسی های اینترنتی تمامی هزینه ها اعم از سوخت، استهلاک و … را شخصا می پردازند، خودرو نیز متعلق به آنهاست و الزامی نیست که شرکت های ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی مشمول یک کمیسیون 15 درصد: «شرکت‌ها به نظر من دریافت کمیسیون 15 درصدی فقط برای ایجاد هماهنگی منصفانه و معقول است.

اسفنانی در توضیحات خود به هزینه های سوختی که رانندگان تاکسی اینترنتی به صورت شخصی پرداخت می کنند نیز اشاره کرد و این در شرایطی است که کمتر از یک هفته پیش خبر کاهش سهمیه سوخت رانندگان اسنپ و تپسی متولی این وزارتخانه بود. وزارت نفت و وزارت کشور رسما اعلام شد.

اختصاص این سهمیه به رانندگان ربطی به تاکسی های اینترنتی ندارد و نهادهای ذیربط مسئولیت آن را بر عهده دارند و هم اکنون بر اساس اعلام مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، دیگر پرداخت نمی شود. . البته به گفته مدیرعامل اسنپ و معاون عملیات تپسی، واریز این سهمیه از 14 ماه پیش متوقف شده است.

در خصوص کاهش پورسانت دریافتی رانندگان تاکسی اینترنتی در حالی مطرح شد که کمیسیون دریافتی تاکسی های تلفنی پیش از این 30 درصد بوده و طبق آخرین نرخ هایی که باعث کاهش کمیسیون این دفاتر می شود، در سال 2018 میزان کمیسیون تاکسی های تلفنی 20 درصد اعلام شد.

از سوی دیگر در حالی که کاهش کمیسیون تاکسی های اینترنتی از سوی سازمان جنایی دولت مطرح شده بود، قیمت حمل و نقل در تمامی ناوگان هر ساله افزایش می یابد و امسال نیز از ابتدای اردیبهشت ماه، کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی خطی افزایش می یابد. 26 تا 45 درصد افزایش می یابد این در حالی است که میزان پورسانت تاکسی های اینترنتی در این سال ها ثابت بوده و توصیه به کاهش آن شده است.

مزیت های رقابتی تاکسی های اینترنتی این پلتفرم ها را به انتخاب اول مردم تبدیل کرده است

مقایسه کرایه تاکسی تلفنی با رقبای آنلاین نشان می‌دهد که تاکسی‌های تلفنی نسبت به اسنپ و تپسی کرایه‌های بیشتری را برای سفرهای خود دریافت می‌کنند و البته قیمت‌گذاری غیرشفاف و پویا دارند.

کرایه‌های گران‌تر، قیمت‌گذاری غیرشفاف و پورسانت‌های بالاتری که آژانس‌های تاکسی تلفنی دارند و در عین حال امکانات و خدمات کمتری نسبت به تاکسی‌های آنلاین ارائه می‌دهند. SNAP و TAPSI با استفاده از فناوری و اینترنت محور بودن امنیت بیشتر و دسترسی بالاتری را فراهم می کنند.

با استفاده از پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی، مردم می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر به خودروها دسترسی داشته باشند، پرداخت کرایه را آسان‌تر کنند و با استفاده از گزینه‌هایی مانند «ایمنی سواری» ترافیک امن‌تری را تجربه کنند.

علاوه بر این، اسنپ و تپسی بستری را برای انواع حمل و نقل و نقل و انتقالات از جمله سواری با ماشین یا موتور سیکلت، خدمات انتقال بار، خدمات باربری و غیره فراهم کرده اند. در یک مکان، حمل و نقل درون شهری و حتی ترافیک بین شهری را آسان می کند.

برخی از امکانات رفاهی مرتبط با کاربران مانند ارائه تخفیف و پاداش برای استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی نیز از جمله ویژگی هایی است که سفر از طریق پلتفرم های آنلاین را مقرون به صرفه و جذاب می کند. وجود چنین امکاناتی در سال های اخیر باعث شده تا مردم استفاده از تاکسی های اینترنتی را به نمونه های آفلاین ترجیح دهند. تاکسی های تلفنی و تاکسی های خطی.

برای کاربران فعال رانندگان تاکسی اینترنتی نیز طرح هایی در نظر گرفته شده است که می تواند به کاهش پورسانت و افزایش درآمد آنها کمک کند. طرح های تشویقی ارائه شده به رانندگان در اسنپ و تپسی در برخی موارد می تواند کمیسیون را کاهش دهد یا این کسر از درآمد آنها را جبران کند.

به عنوان مثال، شرکت اسنپ از یک سو طرح های تشویقی ویژه ای را برای رانندگان در نظر گرفته است که در برخی از آنها، اگر رانندگان در طول روز تعداد معینی سفر انجام دهند یا در بازه های زمانی مشخصی سواری بپذیرند و خدمات دریافت کنند، مشمول آن می شوند. برای کاهش یا چشم پوشی از کمیسیون پرداخت می شود.

تاکسی های اینترنتی طرح های تشویقی برای کمک به افزایش درآمد رانندگان ارائه می دهند

از سوی دیگر گروه خاصی از رانندگان اعم از خانواده شهدا، بیماران خاص، معلولان، بیماران ام اس، بیماران هموفیلی، زنان سرپرست خانوار، جانبازان و … از پرداخت حق کمیسیون معاف هستند.

آمارهای این شرکت همچنین نشان می دهد در سال 1400 بیش از 15 هزار نفر از کاربران اسنپ رانندگان از حق کمیسیون معاف شده اند و مجموع هزینه معافیت آنها از کمیسیون در سال مذکور 35 میلیارد تومان بوده است.

گزارش 1401 اسنپ کل هزینه هایی را که شرکت برای این طرح های تشویقی و تخفیف باشگاه راننده پرداخت کرده است، محاسبه می کند. بر اساس این گزارش، اسنپ در سال 1402 در مجموع 200 میلیارد تومان برای تخفیف کلیه خدمات مربوط به طرح های تشویقی و تخفیف در باشگاه رانندگان هزینه کرده است.

این طرح ها نوعی کمک مالی برای رانندگانی است که در تاکسی های اینترنتی در شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی کار می کنند. اگرچه این رانندگان از قیمت سفرها و میزان پورسانت راضی نیستند و شاکی هستند، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که تاکسی های تلفنی نه چنین طرح هایی را در نظر می گیرند و نه حق کمیسیون کمتری دارند.

با توجه به تمام اتفاقاتی که در چند ماه اخیر با اسنپ و تپسی رخ داده و تصمیماتی که در مورد حوزه تاکسی های اینترنتی در حال انجام است، به نظر می رسد بسترهای این بخش زیر ذره بین نظارت های مختلفی قرار گرفته است. حال باید منتظر ماند و دید که نظارت های جدید و سفارشات جدید چه تغییراتی را برای این کسب و کارها به همراه خواهد داشت.