فعالان لجستیک مدرن در پنل Modern Logistics in Business نسبت به آینده این اکوسیستم ابراز نگرانی کردند. آنها معتقدند پست ملی باید خدمات خود را محدود کند و نقش تنظیم کننده را ایفا کند و از خدمات بخش خصوصی استفاده کند. این فعالان همچنین معتقدند که هزینه پایین خدمات پستی کار را برای بخش خصوصی سخت کرده است: هزینه ای که به گفته این فعالان لزوما با کیفیت بالا ارتباطی ندارد. این فعالان بر این باورند که مشتریان امروزی به خدمات با کیفیت بیشتری نیاز دارند و حاضرند برای تدارکات بهتر هزینه بیشتری بپردازند.

به گزارش دیجیاتو، مدیران عامل دیجی اکسپرس، جبار، گنجه، اسپید و تاپین در پنل لجستیک جدید که در رویداد میز کارآفرینان خاورمیانه برگزار شد، بحث و گفتگو کردند. در ابتدای این پنل رامین سمیع زاده، مدیرعامل جبار که توسط هلدینگ دل فاخر (مالک تیپاکس) ایجاد شده است، سخنرانی کرد. وی تاکید کرد: صنعت لجستیک با پیشرفتی که امروز داشته دیگر یک صنعت مجزا و مستقل نیست و در کنار تجارت الکترونیک جهانی قرار گرفته است. وی با اشاره به حضور غول های تجارت الکترونیک مانند آمازون و علی بابا در صنعت لجستیک، گفت: بازیگران اصلی این حوزه در دنیا نیازهای مشتریان را تغییر داده و سطح و دغدغه آنها را نسبت به مسائل لجستیک نسبت به گذشته تغییر داده است. .

سمیع زاده معتقد است: در اکوسیستمی مانند لجستیک که هنوز شرکت کنندگان زیادی ندارد و جا برای حضور چند شرکت کننده دیگر وجود دارد، رقبا ضمن رقابت با یکدیگر، از یکدیگر نیز محافظت می کنند و مراقب همدیگر هستند تا دچار نشوند. نابود شد: «تخریب هر یک از این شرکت‌ها برای دیگر بازیگران اکوسیستم لجستیک نوید خوبی نخواهد داشت. ما و تیم گنجه در فضای کمد هوشمند عملاً رقیب هستیم، اما چندین جلسه مشترک نیز با یکدیگر داریم تا بتوانیم این فضا را در کشور ایجاد کنیم و با رگولاتوری به توافق برسیم.

در ضمن علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجی اکسپرس نیز با تایید این سخنان اشاره کرد که دیجی کالا با توجه به گسترش کار خود و راحتی لجستیک فروش آنلاین، اقدام به ایجاد دیجی اکسپرس به صورت مستقل کرده است. وی اعلام کرد که دیجی اکسپرس در حال حاضر فقط برای دیجی کالا کار می کند، اما به زودی پلتفرمی را برای ارائه خدمات لجستیکی خود به همه مشتریان راه اندازی خواهد کرد: «ما آغوش خود را برای همکاری با همه شرکت ها باز کرده ایم و هیچ قصدی برای بازپرداخت چیزی نداریم. Digiexpress تیم های زیادی دارد که ما با کمک آنها توسعه می دهیم. مانند تیم گنجا یا آپتایم که از هوش مصنوعی در لجستیک به معنای واقعی کلمه استفاده می کنند.”

اعتضادی فاصله بین دیجی اکسپرس و سایر فعالان تدارکات را بسیار زیاد دانست و گفت: شبکه ای به بزرگی پست ملی ایران ایجاد کرده ایم. جمعیت ایران زیر مجموعه شبکه لجستیک ما خواهند بود و ما می توانیم به 80 درصد این جمعیت خدمات لجستیکی ارائه دهیم.» مدیرعامل دیجی اکسپرس همچنین تاکید کرد که آنها همیشه به فکر رشد و توسعه هستند و قصد دارند محصولی پویا باشند که دائماً در حال تولید هستند. فکر کردن برای خود به روز کردن

اعتضدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر در ایران سه تا چهار درصد از بازار وارد بخش آنلاین شده است و این رقم در آینده افزایش خواهد یافت و در نتیجه حوزه لجستیک نیز مهمتر و بزرگتر خواهد شد: در کشورهای همسایه نرخ تجارت الکترونیک مانند تریکه به 14 درصد رسیده است. این رقم در بازار کشوری مانند چین چهل درصد است. تصور کنید سهم 4 درصدی فعلی تجارت الکترونیک در کشور در آینده نزدیک دو برابر شود و به حدود 10 درصد برسد. این دو برابر شدن افزایش، بازار لجستیک را در کشور دو چندان می کند و باید از این پس زیرساخت های این حوزه تقویت شود و بازیگران و نوآوری های قوی در آن ایجاد شود.

مهرداد ملک محمدی، مدیرعامل شرکت تاپین معتقد است که نوآوری و رشد در لجستیک کشور کار بسیار سختی است. وی با اعلام اینکه تاپین یک بازار خدمات پستی برای مشتریان است، گفت: با وجود اینکه در ارائه راه حل های مدرن تحویل فروشگاه اینترنتی در ایران رتبه اول را داریم، قیمت های شرکت ملی پست به قدری پایین است که کار شرکت های خصوصی را پیچیده می کند. » ملک محمدی معتقد است که شرکت ملی پست اجازه نمی دهد اکوسیستم لجستیک در ایران رشد کند: «نوآوری در هر کاری هزینه دارد و برای متحول شدن آن باید درآمد واقعی به دست آورد. در حال حاضر پست فقط ضرر می کند چون دولتی است و حمایت دولتی دارد. وقتی پست سه بار با قیمت 17 هزار تومان و در نبود مشتری، کالا را به مشتری تحویل می دهد، جذب مشتری کار ما آسان نیست».

مدیر عامل تاپین معتقد است که شرکت ملی پست باید خدمات خود را کاهش دهد و از خدمات سایر بازیگران بخش خصوصی برای هدایت بازیگران لجستیک به سمت رشد استفاده کند. ملک محمدی معتقد است که نیازهای مشتریان امروزی با گذشته متفاوت است و در حال حاضر مشتریان حاضرند حتی با پرداخت هزینه بیشتر خدمات لجستیکی با کیفیت بالاتری داشته باشند.

احمد نبی پور، مدیرعامل گنجه، اما با اشاره به اینکه سطح خدمات در بازار تجارت الکترونیک همواره برای مشتریان مهم است، گفت: به نظر وی، لجستیک باید به سمتی حرکت کند که برای شرکت ها و در عین حال ارزان تر باشد. زمان کیفیت خوبی را برای مشتریان فراهم می کند. مشتری فراهم می کند. وی خدمات کمد هوشمند را یکی از این راهکارها دانست و گفت: مشتریان تجارت الکترونیک به دلیل نظارت بر قیمت ها به صورت آنلاین نسبت به هزینه های حمل و نقل حساسیت بیشتری دارند و قیمت های مقرون به صرفه کمد می تواند زمینه رشد کسب و کار و رفاه اقتصادی مشتریان را فراهم کند. . موجود.”

فعالان لجستیک حاضر در این پنل در جمع بندی صحبت های خود تاکید کردند که لجستیک در آینده رشد تصاعدی خواهد داشت و همه استارت آپ های این حوزه باید برای ظرفیت بیشتر با یکدیگر همکاری کنند.