به طور معمول، حتی در رسانه های عمومی، بعید است تصویری از فریاد پاپ را ببینید. با این حال فرانسیس بیکن، هنرمند مدرن، این تصویر جالب را برای ما خلق کرده است. در دهه 1950، بیکن پرتره پاپ اینوسنت ده توسط دیگو ولاسکز، هنرمند مشهور باروک را بازسازی کرد.

بیکن چندین بازتولید از این پرتره معروف ساخت. او معمولاً تصاویر موقعیت های مختلف را با هم ترکیب می کرد. او برای این نقاشی عجیب عناصری از نقاشی ولاسکز مانند تخت طلاکاری شده، وضعیت نشسته و لباس رسمی را گرفت و این تصاویر را با فریادی از فیلم نبرد پوتمکین ساخته سرگئی آیزنشتاین در سال 1925 ترکیب کرد. حال روحی و دراماتیکی که بیکن به کار پاپ دهم اضافه کرد، منجر به خلق اثری کاملاً جدید شد.

این نقاشی عجیب به عنوان یکی از بهترین آثار مجموعه پاپ بیکن شناخته می شود، اما دلیل خلق آن تا مدتی مشخص نبود. برای اکثر مردم، نقاشی بیکن یک راز است. برخلاف تابلوی پاپ ولاسکز که حالتی رسمی و آرام دارد، پاپ بیکن کنترل خود را از دست داده است. چهره آبی مایل به بنفش او ابزاری برای رنج است. پاپ بیکن طوری به صندلی می چسبد که انگار به طناب های طلایی که زیر صندلی کشیده شده است وصل شده است و به نظر می رسد این طناب ها او را به صندلی نگه می دارند. این خطوط شبیه حلقه ای روی رینگ بوکس هستند که نشان دهنده درگیری درونی و ابدی انسان است.

مدوسا، اثر کاراواجو