معمولاً کارشناسان هوش مصنوعی تنها دو راه برای فکر کردن در مورد آن دارند. این فناوری در آینده یا زندگی ما را به طرز باورنکردنی بهتر خواهد کرد یا به نابودی بشریت منجر خواهد شد. به همین دلیل، پارلمان اروپا هفته گذشته بحث کرد که چرا نظارت بر هوش مصنوعی بسیار مهم است، اما چگونه می توان هوش مصنوعی را ایمن کرد؟

چالش های پیش روی مسیر قانون گذاری هوش مصنوعی

این کار آنطور که ما فکر می کنیم آسان نیست و چالش های زیادی وجود دارد. سپس به سراغ 5 چالش در ایمن سازی و تنظیم هوش مصنوعی می رویم.

توافق بر سر ماهیت هوش مصنوعی

دو سال طول کشید تا اعضای پارلمان اروپا در مورد یک تعریف تصمیم بگیرند سیستم هوش مصنوعی، به توافق رسیدن. طبق تعریفی که این مجلس ارائه کرده است، هوش مصنوعی نرم افزاری است که می تواند برای یک سری اهداف تعریف شده توسط انسان استفاده شود. اهدافی مانند ایجاد محتوا، انجام پیش بینی های مختلف و ارائه پیشنهادها یا راه حل هایی که ممکن است بر محیطی که با آن تعامل دارند تأثیر بگذارد.

دستیابی به یک توافق جهانی

ثنا حراقانی، رئیس سابق سازمان هوش مصنوعی بریتانیا، خاطرنشان کرد که مرزها هیچ محدودیتی برای توسعه این فناوری ایجاد نمی کنند. وی در این باره چنین گفت:

ما نیازی به همکاری بین المللی برای توسعه هوش مصنوعی نداریم، من می دانم که رسیدن به آن دشوار است. “هوش مصنوعی یک مشکل محلی نیست و چنین فناوری هایی به یک کشور محدود نمی شود.”

به طور کلی، هیچ دستور کار جهانی برای قوانین هوش مصنوعی به سبک مقررات سازمان ملل وجود ندارد. مقامات کشورهای مختلف از روش های مختلفی برای قانون گذاری هوش مصنوعی استفاده کرده اند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • پیشنهادات ارائه شده توسط پارلمان اروپا از نظر قوانین هوش مصنوعی، که شامل طبقه بندی محصولات هوش مصنوعی بر اساس کاربرد و تأثیر آنها می شود، سختگیرانه ترین هستند. به عنوان مثال، قوانین مربوط به ابزارهای فیلتر هرزنامه نسبت به قوانین مربوط به ابزارهای تشخیص سرطان سختگیری کمتری دارند.
  • در بریتانیا، قوانین هوش مصنوعی به قانونگذاران فعلی واگذار شده است. به عنوان مثال، افرادی که ادعا می کنند این فناوری علیه آنها تبعیض قائل شده است، به کمیسیون برابری آن کشور معرفی می شوند.
  • در آمریکا فقط یک سری قوانین توسط رهبران این حوزه وضع شده است که قانونگذاران در جلسه کمیته هوش مصنوعی به تصویب رساندند. در آن جلسه، قانونگذاران از چهره های برجسته این صنعت شنیدند که آیا هوش مصنوعی می تواند مشاغل انسان را از بین ببرد یا نه.
  • چین همچنین تمایل دارد شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی را ملزم کند تا هنگام استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، مصرف‌کنندگان را از این موضوع مطلع کنند.

تامین اعتماد عمومی

ژان مارک لکلرک، رئیس امور دولتی و مقررات اتحادیه اروپا در IBM، می گوید که اگر مردم به هوش مصنوعی اعتماد کنند، از آن استفاده خواهند کرد.

هوش مصنوعی به طرق مختلف می تواند تغییرات باورنکردنی در زندگی افراد ایجاد کند. این فناوری قبلاً تغییرات اساسی در زندگی افراد ایجاد کرده است که شامل موارد زیر است:

  • کمک به کشف آنتی بیوتیک ها
  • بازیابی توانایی راه رفتن در افراد دارای معلولیت
  • ارائه راه حل برای مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی و ویروس های همه گیر

اما مردم چقدر به این فناوری در مواردی مانند بررسی درخواست های شغلی و پیش بینی احتمال ارتکاب جرم توسط افراد اعتماد دارند؟

پارلمان اروپا خواستار اطلاعات عمومی در مورد خطرات استفاده از هر محصول هوش مصنوعی است. شرکت هایی که این قانون را نقض کنند می توانند بیش از 30 میلیون یورو یا 6 درصد گردش مالی سالانه جهانی جریمه شوند.

اما آیا توسعه دهندگان این محصولات می توانند نحوه استفاده از آنها را پیش بینی یا کنترل کنند؟

تصمیم گیری برای افراد واجد شرایط قانون گذاری

تاکنون سیاست های هوش مصنوعی توسط افراد فعال در این زمینه تعریف شده است. به گفته سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، خالق چت ربات ChatGPT، مدیران شرکت های بزرگ هوش مصنوعی توافق دارند که مقررات دولتی برای کاهش خطرات استفاده از این فناوری لازم است.

اما اگر این افراد به شدت در فرآیند قانون گذاری مشارکت داشته باشند، آیا آنها سود را بر محافظت از مردم در برابر هوش مصنوعی ترجیح می دهند؟

ما مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد و این افراد می خواهند تا حد امکان با قانونگذارانی که مسئول ایجاد قوانین در زمینه هوش مصنوعی هستند، توافق کنند.

اما لین فاکس، موسس خرده فروشی Lastminute.com، معتقد است که باید علاوه بر صحبت های صاحبان مشاغلی که در این زمینه کار می کنند، نظرات دیگران را نیز در نظر گرفت. وی در این باره چنین گفت:

ما همچنین باید جامعه مدنی و آموزشی و افرادی را که تحت تأثیر مدل‌های مختلف هوش مصنوعی و تحولات ناشی از استفاده از آنها قرار می‌گیرند، درگیر کنیم.»

نیاز به اقدام سریع

مایکروسافت که میلیاردها دلار در ChatGPT سرمایه گذاری کرده است، می خواهد از انجام کارهای تکراری جلوگیری کند. ChatGPT توانایی ایجاد پاسخ های نثر و متنی مشابه متون ارائه شده توسط انسان را دارد. اما آقای آلتمن می گوید که این محصول یک ابزار است، نه یک دارایی.

به نظر می رسد که چت بات ها می توانند نیروهای انسانی را خلاق تر کنند. در برخی صنایع، این ابزارها ظرفیت ایجاد شغل و تبدیل شدن به یک توانمندساز بزرگ را دارند. اما هوش مصنوعی در حال حاضر بسیاری از افراد را بیکار کرده است. BT، شرکت غول پیکر مخابراتی بریتانیا، ماه گذشته اعلام کرد که 1000 کارمند انسانی را با هوش مصنوعی جایگزین خواهد کرد. تنها چند ماهی است که ChatGPT در دسترس عموم قرار گرفته است، و این مدل هوش مصنوعی می‌تواند از قبل مقاله بنویسد، برنامه‌های سفر را برنامه‌ریزی کند و در آزمون‌های تخصصی شرکت کند. قابلیت‌های این مدل‌های زبانی بزرگ با سرعت شگفت‌آوری در حال افزایش است.

دو تن از سه شخصیت برجسته در زمینه هوش مصنوعی، جفری هینتون و پروفسور جاشوا بنجیو، از جمله کسانی هستند که هشدار داده اند که این فناوری پتانسیل بسیار زیادی برای آسیب دارد.

به گفته مارگارت وستاگر، مدیر ارشد فناوری اتحادیه اروپا، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا حداقل تا سال 2025 اجرایی نخواهد شد، که بسیار دیر است.

مانند رهبران هوش مصنوعی ایالات متحده، این کشور در حال تدوین یک قانون پیشنهادی آزمایشی است که احتمالاً در چند هفته آینده آماده خواهد شد.