شرکت گانیت (‌Gannett) به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌منظور خلاصه‌سازی اخبار در نشریات و روزنامه‌های خود استفاده کند. این شرکت صاحب صدها روزنامه در ایالات‌متحده است و تصمیم اخیرش می‌تواند تأثیر بسزایی روی صنعت روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم داشته باشد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین نویسندگان خواهد شد؟

طبق یادداشت داخلی که از سوی مدیران شرکت گانیت منتشر شده است؛ از این پس هوش مصنوعی اقدام به خلاصه‌سازی اخبار در نشریات تحت مالکیت این شرکت خواهد کرد. خلاصه اخبار با برچسب Key Points نمایش داده خواهند شد و معمولاً در زیر عنوان اصلی خبر قرار خواهند گرفت. در پایان هر خبر هم نوشته خواهد شد که قسمت مذکور توسط هوش مصنوعی نوشته و از سوی ناشر مورد بررسی قرار گرفته و هیچ‌کدام دیگر از بخش‌های خبر یا مقاله با دخالت هوش مصنوعی تدوین نشده است.

به‌نظر می‌رسد که هنوز افکار عمومی نسبت به اخبار نوشته‌شده از سوی مدل‌های زبانی خوشبین نیست و شرکت گانیت هم به‌همین دلیل سعی دارد استفاده از ابزارهای مبتنی بر این فناوری را به‌صورت محافظه‌کارانه پیش ببرد. مهم‌ترین نشریه شرکت گانیت که اکنون پذیرای خلاصه اخبار ایجادشده به‌شکل خودکار است، روزنامه USA Today به‌شمار می‌رود و درحال‌حاضر قسمت Key Points در مقالات آنلاین منتشرشده از سوی این روزنامه قابل مشاهده است. گانیت اعلام کرده است که هدف از استفاده از چنین فناوری‌هایی، بهبود تجربه خوانندگان است.

طبق یادداشت داخلی منتشرشده در نشریات تحت مالکیت گانیت، مدل زبانی مورد استفاده برای خلاصه‌سازی اخبار با استفاده از دیتای داخلی این شرکت در طی مدت زمان ۹ ماه تمرین یافته است. ناگفته نماند که شرکت گانیت سابقه خوبی در بهره‌گیری از ابزارهای متصل به هوش مصنوعی ندارد. برای مثال در سال گذشته، مجبور شد فرایند خبرنویسی خودکار در حوزه ورزشی را به‌دلیل انتقاد خوانندگان پیرامون متن عجیب خبرها، متوقف سازد. همچنین در مورد مشابهی، این شرکت متهم به استفاده از هوش مصنوعی و عدم اشاره به نگارش خودکار مقالات شد؛ به‌طوری که نام نویسندگان واقعی در خبرها و مقالات درج شده بود. البته گانیت هیچ‌وقت اتهامات واردشده را نپذیرفت.