موقعیت استراتژیک مایکروسافت در زمینه بازی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت را از رقبایی مانند سونی و متا متمایز می کند. چند ماه پیش، سونی پلی استیشن VR2 را معرفی کرد که عرضه اولیه قابل توجهی داشت و 600000 دستگاه در 6 هفته فروخت. هیروکی توتوکیرئیس سونی، هدست واقعیت مجازی جدید شرکتش ممکن است رکورد فروش کل نسخه قبلی این محصول را بشکند که تا پایان سال 2019 به 5 میلیون دستگاه رسید. متا همچنین اوایل سال جاری اعلام کرد که هدست واقعیت مجازی Quest 2 یک محصول بسیار موفق با 20 میلیون واحد فروش است.

سال گذشته، مایکروسافت جایگاه خود را در زمینه واقعیت مجازی اصلاح کرد. فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی و سرگرمی مایکروسافت، در نوامبر 2019 با اظهارنظرهای خود در مورد فناوری واقعیت مجازی که برخی آن را ساده تلقی کردند، جنجال به پا کرد. با این حال، اسپنسر بعداً نظرات خود را روشن کرد و پیشرفت های صنعت بازی در زمینه های مختلف را تحسین کرد، در حالی که اشاره کرد که واقعیت مجازی تمرکز فعلی مایکروسافت نیست.

GizmoChina می نویسد، اگرچه موضع اخیر مایکروسافت ممکن است علاقه مندان به واقعیت مجازی را ناامید کند، اما بر تعهد این شرکت به اکوسیستم بازی فعلی خود تأکید می کند. غول فناوری مستقر در ردموند قصد دارد با تمرکز بر گسترش و بهبود عناوین موفق خود، تجربیات جذاب تری را به کاربران ارمغان ارائه دهد. با این حال، با ادامه توسعه بازارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مایکروسافت باید برای کشف این فناوری‌ها آماده شود. زیرا فناوری های ذکر شده به آرامی اما پیوسته جای خود را در عرصه بازی خواهند گرفت.