Green Plus ارائه دهنده پیشرو راه حل های ابری است که به رشد کارآمدتر کسب و کارها کمک می کند. این شرکت بخشی از گروه گرین وب است و در مدت کوتاه 4-5 ساله خود توانسته است بیش از 15 هزار مشتری در کشور به دست آورد. آنها همچنین قصد ورود به بازارهای جهانی و همکاری با شرکت های بزرگی مانند گروه علی بابا را دارند و در راستای توسعه محصولات خود، در الکامپ نیز در سال جاری تفاهم نامه ای با گروه دواپسیار امضا کردند. در حاشیه این مراسم با «احسان جاویدی» مدیرعامل گرین پلاس گفت و گو کردیم تا با خدمات این شرکت بیشتر آشنا شویم.

ابتدا یک داستان در مورد شرکت خود بگویید.

گرین وب توسط حسن هاشمی رئیس فعلی سازمان نصر کشور در سال ۱۳۶۹ با نام اصلی «سبز رایانه» تأسیس شد. فعالیت این شرکت در ابتدا واردات و توزیع سخت افزار در ایران بود.

در اوایل دهه 1980 که حوزه «هاست» بسیار جذاب بود، گرین وب تصمیم گرفت وارد عرصه نرم افزار و هاستینگ شود و برند «ایران سرور» متولد شد.

ایران سرور در آن زمان اولین سرویس میزبانی کشور بود و پس از آن «هاست» های دیگری از ایران سرور بیرون آمدند.

در سال 2016 پس از شرکت در چند کنفرانس بین المللی مانند “CloudFest” در آلمان و Gitex از امارات، تصمیم گرفتیم وارد حوزه ابر در ایران شویم و این حوزه را از سال 2017 در Greenweb آغاز کردیم که با عنوان Green Plus متولد شد. از فروش B2B تبدیل شده است.

سرویس CDN اولین سرویسی بود که امسال راه اندازی کردیم و انتشار نسخه دوم CDN ما با محدودیت های اینترنت در سال 2018 مصادف شد.

در همان سال سرویس laas را راه اندازی کردیم و طی قراردادی با ایران سرور، خدمات CDN و laas را در اختیار آنها قرار دادیم. در این راستا ایران سرور از زیرساخت های سنتی خود به زیرساخت های ابری مهاجرت کرده است که کمک شایانی به حفظ، نگهداری و مدیریت سرویس ها کرده است.

ما اولین ارائه دهنده خدمات بلاک چین خصوصی در کشور و غرب آسیا هستیم. در حال حاضر، تنها سه ارائه دهنده بلاک چین خصوصی در جهان فعال هستند، از جمله IBM و Alibaba Cloud. ما به همراه این شرکت ها سرویس مذکور را راه اندازی کرده ایم و در این زمینه مدعی هستیم به هر شرکت داخلی یا خارجی که قصد فعالیت در حوزه بلاک چین خصوصی را داشته باشد خدمات ارائه می دهیم.

محصولات موجود ما در حال حاضر iaas، Kubernetes، Blockchain و WordPress هستند. ما همچنین در زمینه های دیگر مانند پایگاه داده، SSO و غیره کار می کنیم. ما سعی کرده ایم سبدی از محصولات پرکاربرد را برای مشتریان خود تهیه کنیم. ما ابتدا مشتریان داخلی را هدف قرار داده ایم و در درازمدت سعی در جذب مشتریان بین المللی داریم.

سهم بازار شما چقدر است؟

در حال حاضر بیش از 15000 مشتری در کشور داریم و دومین ارائه دهنده CDN در کشور هستیم که رقیب جدی ما ابراروان است. خوشحالیم که شرکت های دیگر نیز به سمت CDN حرکت می کنند و در این زمینه از انحصار خارج شده ایم.

شخصاً، من فکر می کنم که جامعه ابری نباید شبیه جامعه میزبانی داخلی باشد. یکی از مشکلات بزرگ جامعه میزبانی ها این است که تفاوت های زیادی بین هاست ها وجود دارد. در فضای ابری، ما سعی کرده ایم دوستان خوبی با رقابت باشیم و می خواهیم به جامعه کمک کنیم. هرچه بتوانیم خدمات پایدارتری ارائه دهیم، اقتصاد دیجیتال ما فعال تر است.

من معتقدم قطعی اینترنت به زودی متوقف خواهد شد و فکر می کنم وضعیت در حال بهبود است.

آیا سرویس بلاک چین خصوصی در ایران مشتری دارد؟

در ایران مشتری تولیدی زیادی نداریم و در حال حاضر صحنه مناسبی برای آزمایشگاه هایی مانند آزمایشگاه APA دانشگاه فردوسی در مشهد است. با این حال، اکثر مشتریان ما بین المللی هستند که از IBM استفاده کرده اند و ما را در کنفرانس های مختلف ملاقات کرده اند. ما اخیراً با Alibaba Cloud همکاری کردیم تا دقیقاً همان خدمات را در زیرساخت های Alibaba ارائه دهیم، بازاریابی خارج از کشور ما نیز با این بسته است.

پیشنهاد شما برای همکاری با گروه علی بابا بود؟

نه، علی بابا برای همکاری به ما مراجعه کرد. این شرکت در فضای سازمانی و B2B کار می کند و در CloudFest امسال به دنبال پلتفرم و برندسازی در فضای B2C بود. ما وردپرس را به عنوان یک سرویس به آنها پیشنهاد دادیم. این پلتفرم دارای ویژگی‌های زیادی است که از خدمات LAAS و Kubernetes ما استفاده می‌کند که منابع را به روش مقیاس‌بندی خودکار مدیریت می‌کند و به طور کامل با سرویس CDN یکپارچه شده است. مانند این سرویس در دنیا با این امکانات بسیار محدود است و ما به آن افتخار می کنیم.

استانداردی که ما در خدمات خود مانند سایر ارائه دهندگان خارجی دنبال می کنیم این است که همه خدمات خود را با هم یکپارچه کنیم، هر سرویس جدیدی که اضافه می کنیم نیز به این یکپارچگی اضافه می شود تا سبد محصولات ارائه شده کاملاً مؤثر و کارآمد باشد.

در عید امسال با علی بابا مذاکره کردیم و قرار است در مرداد ماه پنل مدیریت خدمات در اختیار این مجموعه قرار گیرد. وردپرس و خدمات بلاک چین پلتفرم هایی هستند که در اختیار علی بابا قرار خواهند گرفت و ما با آنها همکاری خواهیم کرد.

ایجاد این همکاری نادر است زیرا علی بابا معمولاً با سایر شرکت ها حتی در خارج از کشور همکاری نمی کند.

این تصور وجود دارد که شرکت‌های ابری به ایجاد اختلال و فیلتر کمک می‌کنند. آیا این نظر صحیح است؟

در حال حاضر، 70 درصد از داده های محتوای مربوط به اقتصاد دیجیتال ما برون سپاری می شود، یعنی. به عنوان مثال، 70٪ از سرورهای میزبانی خارج از کشور هستند. هنگامی که ما یک سرویس CDN داریم، می‌توانیم در مواردی مانند کاهش سرعت دسترسی به وب‌سایت (تأخیر) و افزایش امنیت کمک کنیم، که به وب‌سایت در دید مشتری کمک می‌کند.

اگر امکان داشتن CDN بین المللی در کشور وجود داشت، رقیب ما می شدند و این تفکری که منجر به تعطیلی کسب و کار ما می شود، درست نیست. ما همچنین از حضور آنها استقبال می کنیم زیرا به بهبود پیوندهای ارتباطی و سرعت اینترنت ما کمک می کند. همچنین سعی می کنیم خودمان را بیشتر ارتقا دهیم. حالا AWS قصد دارد در بحرین و عراق خدمات ارائه دهد، چرا در ایران هم نمی توانند کار کنند؟ چرا باید از مرکز داده استاندارد AWS محروم شویم؟ وقتی یک سرور مرکز داده مانند AWS در ایران باشد، کیفیت سرویس ابری ما بسیار بالاتر است.

دستاوردهای دیگر شما برای 1402 چیست؟

در Innotex، ما با فعالان DevOps بیشتری آشنا شدیم که جامعه خوبی از متخصصان در این زمینه ایجاد کردند. همچنین نیاز به یک متخصص DevOps برای مهاجرت و کار در حوزه ابری وجود دارد. این کارشناسان ضمن ارائه پشتیبانی، خدمات را از میزبانی سنتی به خدمات ابری منتقل می کنند.

ما به فعالان DevOps گفتیم که گزینه ابر جایگزین دیگری داشته باشند، اما تلاش ما این است که استاندارد مورد نیاز آنها را هم در ایران و هم در خارج از کشور ارائه کنیم. به نظر من، این آگاهی فعالان DevOps چیز خوبی برای جامعه بود. به همین دلیل در همین نمایشگاه با گروه دووپسیار تفاهم نامه امضا کردیم تا شروع خوبی برای تشکیل جامعه devops با شرکت های ابری شکل بگیرد.

با توجه به اینکه تیم شما در مشهد مستقر است، آیا در پایتخت نبودن با چالش مواجه شده اید؟

ما چالش های زیادی داریم. گرین پلاس اولین مرکز داده را در خارج از تهران راه اندازی کرد. ما با دستور قبلی وزارت ارتباطات مذاکره کردیم که مرکز داده ای را که در خارج از تهران دارند به ما بدهند و رک هایشان را مستقر کنیم.

اولین دیتاسنتری که توانستیم در خارج از تهران خدمات رسانی کنیم، مرکز داده تبریز بود که متعلق به وزارت ارتباطات بود، اما مشکلات زیادی برای ما داشت. از آنجایی که کارشناسانی از وزارت ارتباطات در تهران حضور دارند، مجبور شدیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و موانع دیگر باعث شد راه اندازی مرکز داده در تبریز حدود یک سال طول بکشد. روندی که اگر در تهران زندگی می کردیم در کمتر از یک ماه قابل اجرا بود.

400 شاسی سرور در 10 رک در تبریز نصب کرده ایم و در حال بارگذاری است. در سال 1400 برای شیراز قرارداد بستیم و دقیقاً همین تعداد شاسی سرور در آن شهر داریم.

تمام داده های کشور از طریق تهران منتشر می شود، یعنی یک مرحله داده را به تبریز و یک مرحله داده را به تهران منتقل می کنیم. ما با وزارت ارتباطات کار می کنیم تا داده ها در خود تبریز منتشر شود و نیازی به انتقال به تهران نباشد.

انگیزه وزارت ارتباطات در این زمینه چیست؟

بیشتر مباحث فنی مورد بحث قرار می گیرد. ISP های بالادستی در تهران هستند و اگر مثلاً از پایگاه مخابراتی برای انتقال اطلاعات استفاده می کنیم، آن شرکت باید آنها را روت کرده و به تهران بیاورد تا سایر ISP ها بتوانند آنها را دریافت و استفاده کنند.

ما هنوز چالش های زیادی داریم. مثلاً اگر قصد داریم با وزارت ارتباطات جلسه ای داشته باشیم، باید به تهران بیاییم. به همین دلیل دفتر تجاری خود را به تهران منتقل کرده ایم تا بتوانیم جلسات و ارتباطات خود را مدیریت کنیم.

حتی پیشنهادهایی برای حضور کامل در تهران و بهره مندی از معافیت مالیاتی به ما داده شد اما آمدن به تهران اتفاق خوشایندی نیست. ما در شهرستان ها این امکانات را نداریم و جذابیت کمی دارد.

آینده سبز پلاس را چگونه می بینید؟

من آینده را بسیار روشن می بینم. ما چشم انداز صادرات خدمات به خارج از کشور را داریم و امسال حرکت های جدی در این زمینه داشته ایم. ما شرکت های بین المللی را متقاعد می کنیم که با ما همکاری کنند. مشارکت با علی بابا می تواند سکوی پرتابی برای ما به خصوص در منطقه خلیج فارس باشد.

امیدواریم بتوانیم در محیطی بسیار دوستانه به جامعه ابری کشور کمک کنیم، هرچه این جامعه را بیشتر تقویت کنیم برای همه بهتر است. به این ترتیب، حتی کسانی که یک سرویس ابری کوچک دارند، نیازهایشان برآورده می شود و نیازی به خرج کردن دلار ندارند.