گروه خودروسازی GAC (GAC) در چین اولین موتور آمونیاکی جهان را برای خودروهای سواری تولید کرده است که جایگزینی تمیز برای موتورهای فعلی است. آمونیاک به عنوان سوخت پاک برای کشتی ها، هواپیماها، کامیون ها و قطارها پیشنهاد شده است، اما Gack معتقد است که این ماده در صنعت خودروسازی نیز نقش خواهد داشت.

Gack یک موتور احتراق داخلی آزمایشی برای بررسی فرضیه استفاده از آمونیاک در خودروها ایجاد کرد. این موتور می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا حدود 90 درصد کاهش دهد.

آمونیاک (NH3) گاهی اوقات هیدروژن را بهتر از هیدروژن حمل می کند. آمونیاک در دمای اتاق مایع است و بنابراین کار با آن راحت تر است. نقدینگی به این معنی است که نیازی به فشرده سازی از نیرو یا تجهیزات تبرید نیست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمونیاک می تواند بدون آلودگی محیط زیست تولید شود. اما امروزه بیشتر آمونیاک در فرآیندهایی تولید می شود که محیط زیست را آلوده می کند.

آمونیاک بسیار قابل اشتعال است و به عنوان یک “ماده بسیار خطرناک” برای انسان و بسیاری از حیوانات در نظر گرفته می شود. بنابراین، با وجود تمام مزایایی که دارد، آمونیاک دارای معایبی نیز می باشد. بنزین و گازوئیل نیز معایب زیادی دارند.

در بسیاری از پروژه‌های خودروهای آمونیاکی، شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا آمونیاک را تجزیه کرده و دوباره به هیدروژن تبدیل کنند، اتم نیتروژن را در هوا آزاد کنند و از یک سلول سوختی برای تامین انرژی الکتریکی استفاده کنند. با این حال، شرکت های دیگر از آمونیاک در موتورهای احتراق داخلی اصلاح شده استفاده می کنند. گاک نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است.

گاک می گوید موتور دو لیتری جدید او می تواند به طور ایمن و کارآمد آمونیاک مایع را بسوزاند. Gak ادعا می کند حداکثر توان خروجی 120 کیلووات (161 اسب بخار) و کاهش 90 درصدی انتشار کربن در مقایسه با سوخت های معمولی است.

حدود یک دهه پیش، محققان موسسه تحقیقات انرژی در کره جنوبی خودرویی به نام AmVeh تولید کردند که 70 درصد آمونیاک و 30 درصد بنزین مصرف می کرد. این خودرو میزان انتشار کربن را تا 70 درصد کاهش خواهد داد.

با توجه به اینکه موتور Gak مقداری دی اکسید کربن نیز تولید می کند، احتمالاً منابع سوخت دیگری نیز در آن استفاده می شود. استفاده از منبع دیگر یک گام منطقی است زیرا سرعت انتشار کم شعله های آمونیاک باعث مشکلات موتور در دور بالا می شود.

GAC برای تحویل خودروهای آمونیاکی با چالش‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها نبود زیرساخت سوخت رسانی است.