سهم رسانه های آنلاین 15 درصد از بودجه تبلیغاتی و سهم ابزارهای تبلیغات محیطی 14 درصد از این بودجه است. این در حالی است که پیش از این رسانه های محیطی از نظر اختصاص بودجه تبلیغاتی به خود رتبه دوم را داشتند اما اکنون رسانه های آنلاین در این زمینه از آنها پیشی گرفته اند. از نظر حجم بودجه تبلیغاتی صرف شده، رسانه های چاپی تنها 2 درصد سهم دارند.

محبوب ترین ابزار تبلیغاتی چیست؟

از یافته های این گزارش می توان نتیجه گرفت که سال 1401 به طور کلی سال خوبی برای تبلیغات نبوده است. زیرا همانطور که تعداد پروژه های تبلیغاتی در شبکه های تلویزیونی کاهش یافته است، میزان بودجه تبلیغاتی نیز به کانال های تبلیغاتی آنلاین اختصاص یافته است. میزان تبلیغات محیطی نیز کاهش یافته و تبلیغات رسانه های مکتوب نیز کاهش شدیدی داشته است.

همه اینها در حالی است که پیش بینی می شود ویدیو در سال های آینده به محبوب ترین ابزار تبلیغاتی تبدیل شود. در این میان ویدئوهای تبلیغاتی شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر و تاثیر را بر روی کاربران ایرانی این شبکه ها خواهد داشت. مهم ترین مولفه های این ابزار تبلیغاتی، خلاقیت و توانایی سنجش اثربخشی آن است.

VOD ها محبوبیت تلویزیون را کاهش داده اند

در این پژوهش 16 شبکه تلویزیونی مختلف شامل شبکه های یک تا پنج، سیما، خبر، آی فیلم، نسیم، ورزشی، مستند و … مورد بررسی قرار گرفت. کسانی که در این مطالعه “مخاطبان” در نظر گرفته می شوند کسانی هستند که حداقل پنج ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند.

نتایج گزارش نلوکس نشان می دهد که شبکه سه سیما با 46.6 درصد پرمخاطب ترین شبکه تلویزیونی است. ویژگی ورزشی شبکه 3 در محبوبیت آن تاثیرگذار است. چرا که در بین برنامه های این شبکه بعد از اخبار شبانگاهی، برنامه های «فوتبال برتر» و «گزارش ورزشی» بیشترین استقبال را در بین مخاطبان دارند. از نظر محبوبیت، شبکه های آی فیلم (38 درصد)، خبر (34 درصد)، ورزش (33 درصد) و شبکه اول سیما (30.4 درصد) در رتبه های دوم تا پنجم قرار گرفتند.