متا پس‌ از درخواست سازمان‌های نظارتی اروپایی برای توقف برنامه‌ی آموزش مدل‌های زبان بزرگ خود (LLM) با استفاده از پست‌های کاربران در این منطقه، ارائه‌ی چت‌بات هوش مصنوعی خود را به‌تعویق انداخت.

متا چند روز قبل از تصمیمش برای آغاز آموزش مدل‌های زبانی بزرگ خود به نام Llama با استفاده از پست‌های عمومی کاربران اروپایی خبر داد؛ اما غول رسانه‌های اجتماعی جهان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت که این برنامه‌ها پس‌ از مخالفت کمیسیون حمایت از داده‌های ایرلند، برای مدت نامشخصی به‌تعویق افتاده است.

متا با انتشار پست وبلاگی گفت: «مخالفت سازمان‌های نظارتی اروپا مانعی برای ارائه‌ی نوآوری و رقابت در توسعه‌ی هوش مصنوعی و به‌تعویق‌انداختن بیشتر مزایای هوش مصنوعی برای مردم اروپا محسوب می‌شود. به‌بیان ساده، بدون درنظرگرفتن اطلاعات کاربران، امکان ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری درجه‌یک به آن‌ها وجود ندارد و درنتیجه، اکنون نمی‌توانیم چت‌بات Meta AI را در اروپا راه‌اندازی کنیم.»

سخن‌گوی متا تأیید کرد که این شرکت همچنان قصد دارد محصولات هوش مصنوعی خود را در اروپا ارائه دهد؛ اما هیچ توضیحاتی درباره‌ی برنامه‌ی زمانی خود نداد. طبق صورت‌های مالی این شرکت، تعداد کاربران فعال روزانه‌ی فیسبوک در اروپا تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۳۸۰ میلیون نفر بوده است.

متا برای همگام‌شدن با سایر غول‌های فناوری ازجمله گوگل و مایکروسافت و OpenAI، منابع زیادی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی اختصاص داده است. این شرکت در آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین مدل زبانی بزرگ خود با نام Llama 3 را رونمایی کرد و درحال‌حاضر، دستیار هوش مصنوعی Meta AI را در‌اختیار کاربران ایالات‌ متحده قرار داده است.