خبر حمله نهنگ های قاتل یا نهنگ های قاتل به کشتی ها و غرق شدن آن ها در سواحل ایبری در اروپا، مردم سراسر جهان را مجذوب نمایش عجیب این موجودات کرده است; اما این شناگران ظریف تنها ساکنان اقیانوس نیستند که یاد گرفته اند چگونه به حضور انسان در قلمرو خود پاسخ دهند.

به گزارش Science Alert، محققان دانشگاه کوئینزلند (UQ) استرالیا گمان می‌کنند که پافین‌هایی که در خلیج مورتون در نزدیکی بریزبن استرالیا زندگی می‌کنند، یکدیگر را برای گدایی یا درخواست ماهی از قایق‌ها آموزش می‌دهند. بین سال‌های 2017 تا 2020، محققان علوم دریایی دلفین‌هایی را مشاهده کردند که به قایق‌های ماهیگیری تفریحی نزدیک می‌شدند و از مواد غذایی که توسط انسان به آنها پرتاب می‌شد تغذیه می‌کردند.

لئونی هوسرمحققی در دانشگاه کوئینزلند توضیح می دهد که هنگام نوشتن پایان نامه ای در مورد ساختارهای اجتماعی دلفین ها متوجه این پدیده عجیب شده است. او می‌گوید در حین انجام تحقیقات خود در خلیج مورتون، شبکه‌ای از دلفین‌ها را مشاهده کرد که دائماً در اطراف قایق‌های پهلو گرفته گشت‌زنی می‌کردند و منتظر ماهی‌گیران تفریحی بودند تا طعمه‌ها یا زباله‌ها و زباله‌ها را به‌طور غیرقانونی به آب بیندازند.

ماهیگیری در خلیج مورتون بسیار رایج است و به نظر می رسد برخی از دلفین ها یاد گرفته اند که چگونه از آن استفاده کنند. در حال حاضر غذا دادن به دلفین ها در خلیج غیرقانونی است. اما زمانی که قایق های ماهیگیری از ساحل دور هستند، اجرای این قانون دشوار است. اخیراً، در خلیج دیگری در نزدیکی بریزبن، مقامات مردی را به دلیل غذا دادن به دلفین ها چند صد دلار جریمه کردند.

این قانون ممکن است مجازاتی نامتناسب برای انجام یک کار خوب به نظر برسد. اما تغذیه دلفین ها می تواند برای تک تک حیوانات و گله های آنها بسیار مضر باشد. محققان هشدار می دهند که پرتاب ماهی و زباله به سمت دلفین ها آنها را در معرض خطر جدی تغییرات رفتاری و برخورد با قایق های عبوری قرار می دهد.