شرکت اینتل کارهای زیادی انجام می دهد، اما مهم ترین فعالیت آن تولید و فروش پردازنده است. این شرکت در حال حاضر عرضه یک پردازنده کوانتومی به نام Tunnel Falls را آغاز کرده است. این محصول دارای 12 کیوبیت خواهد بود و در اختیار آزمایشگاه های تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.

طبق گفته AresTechnica، پردازنده جدید آبشار تونل برخلاف بسیاری از رقبا، اینتل کیوبیت های خود را از آن تولید می کند تک الکترون ها این باعث می شود که آنها شبیه به اجزای دیگر رایانه های شخصی در جهان باشند. تدارکات 12 کیوبیت در مقایسه با بسیاری از رقبا چندان چشمگیر نیست، اما اینتل این محصول را نه از طریق سرورهای ابری، بلکه به عنوان سخت افزار به محققان ارائه می دهد.

نام این پردازنده از آبشاری نزدیک مرکز اینتل در اورگان آمریکا گرفته شده است. جایی که تیم تحقیقات کوانتومی این شرکت بیشتر کار خود را انجام می دهد. اگرچه اینتل در این زمینه از رقبای خود عقب است، اما معتقد است که با تمرکز بر فعالیت در این حوزه سخت افزار در صورتی که در آن مهارت داشته باشند، می توانند شانس پیشرفت سریع خود را افزایش دهند.

کیوبیت ها از نقاط کوانتومی ساخته شده اند. ساختارهایی که کوچکتر از طول موج یک الکترون در یک ماده هستند. می توان از نقاط کوانتومی برای به دام انداختن الکترون ها استفاده کرد و سپس می توان از خواص آن الکترون ها استفاده کرد ذخیره سازی اطلاعات کوانتومی استفاده کنید.

اینتل بر روی توسعه سخت افزار کوانتومی تمرکز کرده است

اینتل می گوید راه های مختلفی برای رمزگذاری یک کیوبیت به یک نقطه کوانتومی وجود دارد. در اینجا یکی از تفاوت های مهم رویکرد این شرکت با رقبای آن مشخص می شود. در حالی که دیگران در درجه اول بر توسعه نرم افزار تمرکز می کنند، اینتل بر روی بهبود سخت افزار در این زمینه تمرکز می کند.

این شرکت می خواهد پردازنده ها را ارسال کندآبشار تونلبرای چندین دانشگاه، از جمله دانشگاه مریلند، روچستر، ویسکانسین و آزمایشگاه ملی ساندیا، یافتن منبع خطا در تراشه کوانتومی آسان‌تر است و درک اینکه کدام شکل کیوبیت‌ها می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند، سریع‌تر است.

برای استفاده از این پردازنده، محققین باید آن را به PCB متصل کرده و دستگاه ها را در دمای 100 درجه نگه دارند صفر مطلق شرط می بندم اینتل معتقد است که می تواند تا سال 2027 تعداد کیوبیت های پردازنده های کوانتومی خود را به هزاران افزایش دهید.