تراشه‌ی موردانتظار Exynos 2400 سامسونگ که با گلکسی S24 از راه می‌رسد، احتمالاً آخرین پردازنده‌ی این شرکت با گرافیک AMD خواهد بود. با اینکه دو شرکت به‌تازگی قراردادی را برای ادامه‌ی همکاری امضا کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این قرارداد چندان پابرجا نمی‌ماند.

از مدت‌ها پیش شایعه‌هایی درباره‌ی تراشه‌ی Exynos 2500 سامسونگ نیز پخش شده که نشان می‌دهد این تراشه، همان تراشه‌ی رؤیایی‌ای است که سامسونگ همیشه به دنبالش بود. طبق ادعاها، سامسونگ با این تراشه در «صنعت بی‌رحمانه و رقابتی» تراشه جایگاهی ثابت پیدا می‌کند.

حساب کاربری OreXda در شبکه اجتماعی ایکس، نوشته است:‌ «احتمالاً همکاری سامسونگ و ای‌ ام دی در بازار پردازنده‌ی گرافیکی به پایان می‌رسد؛ زیرا سامسونگ سعی دارد تا سال ۲۰۲۵ پردازنده گرافیک اختصاصی‌ برای گوشی‌های هوشمندش بسازد.»

البته رقابت در بازار گوشی تنها بخشی از ماجرا است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد آمادگی خود را برای رقابت در صنعت خودروسازی و هوش مصنوعی نیز افزایش دهد و این کار بدون گرافیک اختصاصی امکان‌پذیر نیست. برخی گمان می‌کنند عملکرد ضعیف پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 920 ای‌ام‌دی در تراشه‌ی Exynos 2200 نیز می‌تواند در تصمیم سامسونگ دخیل باشد.

پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 920 در تراشه Exynos 2200 در زمینه‌ی رهگیری پرتو از Snapdragon 8 Gen 2 و سایر رقبا ضعیف‌تر ظاهر شد و حتی اگر شایعات مبنی‌بر استفاده از Xclipse 940 در Exynos 2400 نیز درست باشد، شرایط احتمالاً بهتر نخواهد شد؛ زیرا مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی یادشده صرفاً روی کاغذ بهبود یافته‌ است.

سامسونگ پیش‌تر در تراشه‌های خود از هسته‌ی Mongoose استفاده می‌کرد اما عملکرد و بازدهی ناامیدکننده‌ی آن باعث شد این طراحی کنار گذاشته شود و سامسونگ به استفاده از طراحی‌های ARM روی بیاورد. باید منتظر ماند و دید آیا پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی و تراشه‌ی کاملاً مستقل می‌تواند زمینه‌ی رقابت با کوالکام و اپل را برای سامسونگ فراهم سازد یا خیر.

نظر شما کاربران زومیت راجع‌به این تصمیم سامسونگ چیست؟ به نظر شما این موضوع روی قیمت گوشی سامسونگ تأثیر خواهد گذاشت؟