سامسونگ اگزینوس 2400 را با پردازنده گرافیکی جدید AMD معرفی کرد و کوالکام در اواخر این ماه از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 رونمایی خواهد کرد. رقیب آنها، مدیاتک، نه تنها به دنبال رقابت با هر دو تراشه‌های آینده است، بلکه آنها را با تراشه پرچم‌دار خود یعنی Dimensity 9300 شکست می‌دهد.

بر اساس گزارش های متعدد، Dimensity 9300 پردازنده نسل بعدی مدیاتک برای گوشی های هوشمند خواهد بود. احتمالاً در گوشی‌های رده بالای اوپو، ویوو و شیائومی استفاده خواهد شد. این احتمالاً یک تراشه 4 نانومتری با چهار هسته اصلی پردازنده Cortex-X4 و چهار هسته پردازنده Cortex-A720 با کارایی بالا خواهد بود. شایعه شده است که هیچ هسته CPU کم مصرفی (مانند Cortex-A520) که در Exynos 2400 و Snapdragon 8 Gen 3 استفاده شده است، ندارد.

ادعا می شود که Dimensity 9300 دارای یک هسته پردازنده Cortex-X4 با فرکانس 3.25 گیگاهرتز، سه هسته پردازنده Cortex-X4 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته پردازنده Cortex-A720 با سرعت فرکانس 2 گیگاهرتز است. این احتمالاً دارای آخرین پردازنده گرافیکی ARM Immortalis-G720 خواهد بود. یک گزارش ادعا می کند که Dimensity 9300  بیش از 10 درصد سریعتر از پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 است. این قطعاً یک ساختار CPU غیر متعارف بوده و از نظر تئوری باید عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های رقیب Qualcomm و Samsung ارائه دهد.

اگر اطلاعات مربوط به مدیاتک دیمنسیتی 9300 درست باشد، فکر می‌کنیم ممکن است نگرانی‌هایی در مورد کارایی انرژی تراشه وجود داشته باشد. هر سازنده چیپست از ترکیبی از هسته‌های CPU با کارایی بالا و کم مصرف استفاده می کند. هسته‌های CPU با کارایی بالا زمانی استفاده می‌شوند که دستگاهی از برنامه‌ها و بازی‌های پر بار استفاده می‌کند، در حالی که هسته‌های کم مصرف زمانی استفاده می‌شوند که تلفن در حالت خواب است یا کارهای سخت‌تری مانند پخش ویدیو یا پخش موسیقی انجام می‌دهد.

اگر Dimensity 9300 فاقد هر گونه هسته CPU کارآمد باشد، می تواند منجر به مصرف انرژی بیشتر در زمانی که تلفن هیچ کار سختی انجام نمی دهد، در مقایسه با تلفن هایی که از تراشه های دیگر استفاده می کنند راندمان انرژی کمتر و عمر باتری کمتری داشته باشد.

تراشه مدیاتک قدرتمند در راه است

در دیگر خبرها بازار پردازنده‌های گوشی‌های اندرویدی در طول تاریخ تا حد زیادی تحت سلطه دو برند یعنی کوالکام و مدیاتک بوده است. کوالکام تراشه‌های اسنپدراگون خود را برای تامین انرژی گوشی‌های هوشمند اندرویدی دارد، در حالی که مدیاتک، چیپ‌ست‌های Dimensity مجهز به 5G را در اختیار گوشی‌های هوشمند اندرویدی قرار می‌دهد.

خط تولید Dimensity در طول 3 سال گذشته ثابت کرده که قابل اعتماد است زیرا تمام پردازنده های مدیاتک Dimensity توسط فناوری کم مصرف و پیشرو در صنعت TSMC ساخته شدند. با این حال، در سال 2023، مدیاتک تصمیم گرفت بی‌صدا Dimensity خود را تغییر نام دهد، که باعث سردرگمی زیادی در مورد اینکه کدام چیپست مدیاتک بهتر است و کدام پردازنده‌ها یک اشتباه بزرگ است، به وجود آورد.

در این گزارش، طرح نام‌گذاری جدید مدیاتک را بررسی کرده و به آن می‌پردازیم تا به خوانندگان خود اطلاع دهیم که کدام پردازنده‌های مدیاتک ارزش توجه شما را دارند و بیشترین هزینه را نسخه به قیمت می‌دهند. برای ساده‌تر شدن موضوع، ما تمام پردازنده‌های Dimensity را به 3 سطح (Tier A، Tier B و Tier C) تقسیم کرده‌ایم که در آن‌ها Tier C بدترین پردازنده‌ها و Tier A بهترین پردازنده‌ها هستند.

با شروع با Tier C، یازده پردازنده مدیاتک Dimensity وجود دارد. همانطور که می بینید، تمام سری های Dimensity 6000 و 7000 که به تازگی تغییر نام داده اند، در ردیف C رتبه بندی می شوند. این بدان دلیل است که چیپست های Tier C دارای یک ویژگی بسیار مهم بوده که آنها را مشخص می کند، یک ساختار CPU هشت هسته ای با تنها 2 هسته عملکرد و 6 هسته کارآمد.  با هسته‌های عملکرد کمتر، پردازنده‌ها نمی‌توانند بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی بالاتر اجرا کنند یا وظایف روی دستگاه ممکن است با سرعت کمتری اجرا شوند.

منبع

به این پست امتیاز بدید