هنگامی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد، بسیاری از کشورها با تحریم هایی که مستقیماً میلیاردرهای روسی را هدف قرار دادند، پاسخ دادند. الیگارش ها و سیاستمداران با ادامه جنگ، تحریم ها تشدید شد و حتی بستگان و شرکت های پوسته این میلیاردرها به مرور زمان هدف قرار گرفتند. دلیل؟ این الیگارش ها به دولت روسیه متصل هستند و در ازای معاملات سودآور یا نظارت سودمند دولت، حمایت مالی و قدرت دریافت می کنند.

این ویدیو نشان می دهد که چگونه ثروت تخمینی 22 میلیاردر ثروتمند روسی در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ از قبل از شروع جنگ در ژانویه 2022 به حدود 1 سال پس از جنگ، آوریل 2023 تغییر کرده است.

ثروت بزرگترین میلیاردرهای روسیه
22 میلیاردر ثروتمند روسیه تا 20 آوریل 2023، تا 5 ژانویه 2022، 90.4 میلیارد دلار دارایی خالص خود را از دست دادند.

بیشترین آسیب ویکتور وکسلبرگ (ویکتور وکسلبرگ) سهامدار UC Rusal، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است. از زمان شروع جنگ، او حدود 11.3 میلیارد دلار یا 61 درصد از دارایی خود را تا ژانویه 2022 از دست داده است.

رومن آبراموویچ

رومن آبراموویچ الیگارشی که کار خود را از طریق شرکت های نفتی آغاز کرده بود نیز از تحریم ها به شدت آسیب دید. او 10.5 میلیارد دلار یا 58 درصد از ثروت خود را تا ژانویه 2022 از دست داد و مجبور شد باشگاه فوتبال چلسی را بفروشد.

ولادیمیر پوتانین

قابل توجه است که ثروتمندترین الیگارشی ها چندان ضرر نکردند. ولادیمیر پوتانینبزرگترین سهامدار شرکت معدن نیکل نوریلسکثروت او تنها 4.8 درصد کاهش یافته است. او در آغاز جنگ در اوکراین ضربه سختی خورد، اما به سرعت بهبود یافت و ثروت خود را افزایش داد و در ژوئن 2022 به 35.6 میلیارد دلار رسید.

میخائیل پروخوروف

چند الیگارشی دیگر مانند میخائیل پروخوروفمدیر اجرایی سابق نیکل نوریلسک و سلطان صنعت کودهای شیمیایی آندری گوریفاز ژانویه 2022، آنها شاهد رشد ثروت خود بوده اند. گوریف او در این مدت 2 میلیارد دلار یا 26 درصد ثروت خود را افزایش داد. پروخوروف او در این مدت 0.3 میلیارد دلار یا 2 درصد ثروت خود را افزایش داد.

حمایت یا مخالفت الیگارش های روسیه در جنگ

با طولانی شدن جنگ روسیه با اوکراین، تأثیر تحریم ها بر میلیاردرها، سیاستمداران و شرکت های روسی نامشخص است. الیگارشی ها ثروت خود را از دست دادند، تجارت خارجی را کنار گذاشتند. در همین حال، اگرچه اقتصاد روسیه تحت تحریم ها ضعیف شده است، اما افزایش تجارت با کشورهایی مانند چین، هند و عربستان سعودی آن را قوی تر از حد انتظار نگه داشته است.

راول ماگانوف

اگرچه برخی از الیگارش‌ها نگرانی‌های مختلفی را درباره جنگ ابراز کردند، اما ثروتمندترین‌ها مراقب بودند تا حدی را حفظ کنند. میلیاردرها و سیاستمداران روسی که مورد انتقادات زیادی قرار گرفته اند، از جمله سرنوشت ناخوشایندی داشته اند. راول ماگانوفمدیر اجرایی شرکت روغن لوک، که در سپتامبر 2022 پس از سقوط از پنجره بیمارستان در مسکو درگذشت. برخی رسانه ها مرگ او را مشکوک و مرتبط با دیگر مرگ های مرموز تجار روسی در سال 2022 می دانند.

یوگنی پریگوژین

جدی ترین شورش الیگارشی ها به دلیل مشکلات اقتصادی نبود، بلکه به دلیل اقدام نظامی بود. یوگنی پریگوژینالیگارش و مزدور پوتین، در ژوئن 2023 کودتا کرد که بنا بر گزارش ها پس از توقف سریع حمایت ارتش روسیه نتیجه معکوس داشت.