اینس می‌گوید که اکنون به نظر می‌رسد ایده‌ی دانشمندان به حقیقت پیوسته است؛ اما برای تأیید ارتباط بین حفره ازون امسال و فوران تونگا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تغییرپذیری طبیعی حفره‌های ازون بالای هر دو قطب می‌تواند در ایجاد حفره‌ی غول‌پیکر امسال نقش داشته باشد. در سال ۲۰۱۹، سوراخ اوزن جنوبگان دراثر گرمای غیرمعمولی که مانع تشکیل ابرهای استراتوسفری قطبی می‌شد، به کوچک‌ترین اندازه‌ی خود در تاریخ کاهش یافت. اما از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ با بازگشت دمای هوای سردتر، حفره اوزون سال به سال بزرگ‌تر شد.

وقوع پدیده اقلیمی «ال‌نینو» در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نیز ممکن است نقش کوچکی در تغییر دمای مناطق قطبی داشته باشد، اما این رابطه در حال حاضر نامشخص است.

به گفته محققان آژانس فضایی اروپا، اگرچه حفره ازون فعلی یکی از بزرگ‌ترین حفره‌هایی است که تاکنون دیده شده است، اما دلیلی برای ترس وجود ندارد. منطقه‌ی زیر حفره ازون تقریباً خالی از سکنه است و سوراخ بالای آن باید ظرف مدت چند ماه دوباره به‌طور کامل بسته شود. محققان افزودند اگر سطح کاربرد کلروفلوئوروکربن‌ها پایین بماند، لایه ازون باید تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل بهبود یابد.