اوبر از راه‌اندازی طرح یک ماشین کمتر (One Less Car) خبر داد. در این طرح، ۱۷۵ نفر از آمریکا و کانادا انتخاب خواهند شد تا به مدت پنج هفته از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند و در ازای آن، وجه نقد و اعتباراتی برای استفاده از سایر روش‌های حمل‌و‌نقل دریافت کنند.

هدف اوبر از این طرح، برجسته کردن هزینه‌های بالای مالکیت خودروهای شخصی و همچنین تأثیرات جانبی آن بر سلامت ما و شهرهایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

حال مالکان خودرو در لس آنجلس، شیکاگو، واشنگتن دی‌سی، میامی، سانفرانسیسکو، تورنتو و ونکوور که علاقه‌مند به شرکت در این برنامه هستند، می‌توانند برای ثبت‌نام آنلاین در این آزمایش پنج هفته‌ای که از ۱ مرداد تا ۴ شهریور برگزار می‌شود، اقدام کنند. اوبر از هر شهر ۳۰ نفر را برای شرکت در این برنامه‌ انتخاب خواهد کرد.

به گفته‌ی اوبر، می‌توانید ۵ هفته خودرو را کنار بگذارید و ۱۰۰۰ دلار دریافت کنید (براساس میانگین هزینه‌ی ماهانه‌ی مالکیت خودرو در آمریکا). شرکت‌کنندگان باید از روش‌های جایگزین حمل‌ونقل مانند استفاده از خدمات اوبر، اجاره‌ی دوچرخه و اسکوتر اشتراکی، اجاره‌ی خودرو و حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند.

نحوه‌ی تخصیص بودجه شامل ۵۰۰ دلار اعتبار در اپلیکیشن اوبر برای سفر با خودرو یا اجاره‌ی دوچرخه و اسکوتر، ۲۰۰ دلار اعتبار برای اجاره‌ی خودرو یا سرویس‌های اشتراک خودرو و ۳۰۰ دلار برای سایر روش‌ها مانند استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است. اوبر همچنین یک ماه اشتراک رایگان Uber One را ارائه می‌کند.

شرایط ثبت‌نام در طرح اوبر شامل حداقل سن ۱۸ سال، داشتن گواهینامه‌ی رانندگی، داشتن کارت بانکی و مالکیت خودرویی است که حداقل ۳بار در هفته از آن استفاده می‌شود. هفته‌ی اول به‌عنوان دوره‌ی کنترل است که انتظار می‌رود تا شرکت کننده عادت‌های رفت‌و‌آمد خود را در این دوره ثبت کند.

این ایده جدید نیست و شرکت Lyft نیز در سال ۲۰۱۸، طرح Ditch with Lyft را راه‌اندازی کرد که در آن به صدها نفر از شرکت‌کنندگان اعتبار ۵۵۰ دلاری داده شد.

طرح اوبر بر اساس آزمایشی مشابه در سال ۲۰۲۳ است که توسط اوبر و Behavioral Insights Team در استرالیا انجام شد. اوبر از آزمایش انجام شده در استرالیا نتیجه‌گیری کرد که افراد برای کنار گذاشتن موفقیت‌آمیز خودروهای شخصی خود، باید حداقل به چهار روش دیگر حمل‌ونقل دسترسی داشته باشند. نهایتاً تنها سه نفر از ۵۸ فرد حاضر در آن تحقیق حاضر به فروش خودرو خود و استفاده از روش‌های جایگزین شدند.