حسگر جدید طوری طراحی شده است که به‌محض تشخیص تصادفات احتمالی، بدون بافر کردن داده‌های دریافتی از حسگرها، آن‌‌ها را به دیگر اپلیکیشن‌های سیستمی گزارش دهد.

تحقیقات بیشتر به رؤیت اپلیکیشنی سیستمی به نام MoccaMobile منجر شد که کدهایی مرتبط با فعال و غیرفعال کردن حسگر تشخیص تصادف را در خود داشت. این اپلیکیشن را می‌توان در گوشی‌ گلکسی زد فولد ۵ با One UI 5.1.1، گوشی گلکسی S23 اولترا با One UI 6 و در گلکسی S24 اولترا با One UI 6.1 پیدا کرد.

سیستم‌های تشخیص تصادف در گوشی‌ها، از اطلاعات حسگر‌هایی چون شتاب‌سنج و ژیروسکوپ و GPS و میکروفون برای تشخیص برخورد‌های احتمالی استفاده می‌کنند.

سری پیکسل، برای رفع مشکلات مربوط به ویژگی تشخیص تصادف، ابتدا داده‌های حسگرها را درون بخشی سخت‌افزاری جمع‌آوری و آنالیز می‌کنند و سپس در صورت تصادف احتمالی، پردازنده‌ی اصلی گوشی برای تأیید آن‌ها و گزارش به نیروهای امدادی فعال می‌شود.

هنوز مشخص نیست که آیا سامسونگ از شیوه‌ی گوگل برای پیاده‌سازی ویژگی تشخیص تصادف در گوشی‌هایش استفاده می‌کند یا خیر.

با وجود تمامی یافته‌ها، هنوز هیچ قابلیت نرم‌افزاری برای فعال‌سازی ویژگی تشخیص تصادف در نظر گرفته نشده و خود سامسونگ نیز در این باره سخنی نگفته است؛ به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که این ویژگی مراحل اولیه‌ی توسعه‌‌اش را می‌گذراند.