دانشمندان با بررسی «فرضیه‌‌ی مادربزرگ» درباره‌ی شستن پوست به این نتیجه رسیدند که افراد چند قسمت مهم از بدن را هنگام شست‌وشوی خود نادیده می‌گیرند و در‌نتیجه، میکروبیوم آن‌ها از سلامت کمتری دارد.

تیمی تحقیقاتی از مؤسسه‌ی زیست‌شناسی محاسباتی دانشگاه جرج واشنگتن میکروبیوم پوست افراد سالم را با تمرکز ویژه روی قسمت‌هایی مانند بین بازوها و نواحی نادیده‌گرفته‌شده در شست‌وشو مانند پشت گوش و ناف بررسی کردند.

کیت کراندال، مدیر مؤسسه‌ی زیست‌شناسی محاسباتی و استاد آمار زیستی و بیوانفورماتیک دانشگاه جورج واشنگتن، در بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرد که مادربزرگش همیشه به او می‌گفته است که پشت گوش‌ها و بین انگشتان پا و ناف خود را تمیز کند. کراندال حدس می‌زند که این نواحی ممکن است به‌دلیل بی‌توجهی در هنگام شست‌وشو، انواع مختلفی از باکتری‌ها را به نواحی دیگر منتقل کنند.

در مطالعه‌ی اخیر، ۱۲۹ دانشجوی دوره‌ی کارشناسی و فارغ‌التحصیل، نمونه‌هایی را از ساق پا، ساعد، پشت گوش، بین انگشتان پا و ناف جمع‌آوری کردند. به این افراد آموش داده شد تا پس از توالی‌یابی DNA نمونه‌های پوستی جمع‌آوری‌شده، نمونه‌های متعلق به مناطق چرب و فراموش‌شده را با نمونه‌های گرفته‌شده از نواحی خشک و تمیزتر مقایسه کنند.

بررسی‌های محققان نشان داد که مادربزرگ کراندال و خود او حق داشتند؛ مناطقی که به‌طور منظم تمیز می‌شدند، میکروبیوم بسیار متنوع‌تری داشتند که حاوی مجموعه‌ی بالقوه‌ی سالم‌تری از میکروب‌ها درمقایسهبا مناطق نادیده گرفته‌شده بودند.

محققان ضمن اشاره به نبود هیچ تفاوتی بین جنسیت و سن و قومیت در مقاله‌ی خود نوشتند: «نواحی خشک پوست (ساعد و ساق پا) یکنواخت‌تر و غنی‌تر و از‌نظر عملکردی متمایزتر از مناطق چرب (پشت گوش) و مرطوب (ناف و بین انگشتان پا) بودند. تفاوت در تنوع زیستی آلفا و بتای باکتریایی در نواحی مختلف پوست نشان می‌دهد که ثبات باکتریایی پوست ممکن است به منطقه و شخص بستگی داشته باشد.»

میکروبیوم پوست از میکروب‌هایی تشکیل شده است که برای ما هم مفید و هم مضر هستند. به‌گفته‌ی کراندال، وقتی تعادل به‌سمت میکروب‌های مضر تغییر کند، ممکن است به بروز بیماری‌هایی مانند اگزما یا آکنه منجر شود.

باوجوداین، رابطه‌ی بین سلامت میکروبیوم و سلامت انسان حوزه‌ای است که هنوز‌هم به بررسی نیاز دارد و مطالعه‌ی اخیر به‌عنوان نقطه‌ی مرجعی برای میکروبیوم‌های سالم در بزرگ‌سالان به‌شمار می‌رود.

نتایج مطالعه در نشریه‌ی Frontiers in Microbiology منتشر شده است.