روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه امروز یکشنبه، یک روز پس از قطع ارتباط خود با لونا ۲۵، با استناد به نتایج تحقیقات اولیه تایید کرد که این فضاپیمای رباتیک به سطح ماه برخورد کرده است. شکست لونا ۲۵ تازه‌ترین بدبیاری برای کشوری محسوب می‌شود که درطول جنگ سرد به‌عنوان اتحاد جماهیر شوروی، اولین ماهواره، اولین مرد و سپس اولین زن را در فضا قرار داد.

ماه‌نشین لونا ۲۵ که اولین پرتاب فضایی روسیه به سطح ماه از سال ۱۹۷۶ بود، چهارشنبه گذشته به مدار ماه وارد شد و قرار بود تا اوایل دوشنبه روی سطح قمری فرود بیاید. طبق گزارش روسکاسموس، لونا ۲۵ شنبه بعدازظهر به وقت مسکو فرمان ورود به مداری را دریافت کرد که آن را برای فرود روی ماه آماده می‌کرد؛ اما یک «وضعیت اضطراری» توضیح‌ناپذیر رخ داد و تنظیم مداری به‌وقوع نپیوست.

سازمان فضایی روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که تلاش‌ها برای برقراری ارتباط دوباره با فضاپیما شکست خورده است. براساس تخمین این سازمان، شکست در تنظیم مدار بدین معنا است که لونا ۲۵ از مدار برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود منحرف شده و درنتیجه‌ی برخورد با سطح ماه از بین رفته است. روسکاسموس افزود یک کمیسیون بین‌سازمانی برای بررسی علت شکست لونا ۲۵ تشکیل خواهد شد.

لونا ۲۵ قصد داشت اولین فضاپیمایی باشد که به منطقه قطب جنوب ماه می‌رسد. سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی سرتاسر زمین به آن منطقه از ماه علاقه‌مند هستند؛ زیرا باور دارند که ممکن است آب یخ‌زده در آنجا وجود داشته باشد؛ منبعی ارزشمند که فضانوردان می‌توانند برای ماموریت‌های فضایی آتی از آن استفاده کنند.

اکنون با شکست روسیه، هند این فرصت را پیدا کرده است تا اولین کاوشگر را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد. فضاپیمای چاندریان ۳ که اواخر ماه تیر به فضا پرتاب شد، مسیری پرپیچ‌وخم اما بهینه‌تر از نظر مصرف سوخت را برای رسیدن به ماه انتخاب کرد و قرار است روز چهارشنبه شانس خود برای لمس سطح ماه را بیازماید.

سودیر کومار، سخنگوی سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ایسرو)، سقوط ماه‌نشین روسیه را مایه تاسف دانست و گفت هر ماموریت فضایی بسیار خطرناک و به‌شدت تخصصی است.