از زمان ارسطو، دانشمندان و فیلسوفان در مورد اینکه آیا سکوت هرگز “شنیده می شود” بحث کرده اند. آزمایشات جدید محققان دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده ممکن است به این بحث پایان دهد.

مطالعه جدید از یک ترفند معروف به نام (یکی بیشتر یک توهم است) استفاده کرد. به این ترتیب، مغز شنوندگان فریب خورد و تصور کرد که دو صدای مجزا کوتاهتر از یک صدا هستند، در حالی که در واقع مدت زمان کل آنها یکسان است.

به گزارش ScienceAlert، محققان با جایگزینی صداها با سکوت دریافتند که توهم توصیف شده همچنان موثر است. شرکت کنندگان یک سکوت مداوم را طولانی تر از دو سکوت مجزا درک کردند. اگرچه به طور کلی مدت آنها یکسان بود. Rui Jie Guo، دانشجوی فارغ التحصیل فلسفه و روانشناسی در دانشگاه جانز هاپکینز می گوید: «کار ما نشان می دهد که «هیچ چیز» شنیده نمی شود.

محققان بر این باورند که چون در این ترفندها همان عکس العملی را که نسبت به صدا نشان می‌دهیم به سکوت نشان می‌دهیم، واقعاً سکوت را می‌شنویم.

در مجموع 1000 شرکت کننده در هفت آزمایش به کار گرفته شدند. تعدادی آزمایش مشابه انجام شد که شامل سکوت های ناقص و سکوت هایی بود که به طور متفاوتی توزیع شدند. در برخی آزمایش‌ها از صداهای پس‌زمینه مانند صدای رستوران‌های شلوغ و ایستگاه‌های قطار به‌عنوان قاب سکوت استفاده می‌شد و در برخی از آهنگ‌های صداها متفاوت بود. در همه آزمایش‌ها، اثرات یکسان بود: ظاهراً سکوت به همان روش صدا پردازش می‌شد.