شایعات نشان می‌دهند که قرارداد انحصاری کوالکام با مایکروسافت برای ساخت پردازنده‌ در کامپیوترهای شخصی مبتنی بر معماری Arm در سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود. رنه هاس، مدیرعامل آرم، برای اولین بار به‌طور رسمی این موضوع را در مصاحبه با Stratechery تأیید کرد.

مایکروسافت با پایان قرارداد انحصاری کوالکام می‌تواند در کامپیوترهای شخصی خود از تراشه‌های آرم که توسط شرکت‌های دیگر ساخته شده‌اند، استفاده کند.

از سال ۲۰۱۶ کوالکام تنها شرکتی بوده که تراشه‌های آرم را برای دستگاه‌های مجهز به ویندوز مایکروسافت تولید کرده است.

این قرارداد در ابتدا به‌عنوان قراردادی انحصاری در نظر گرفته نمی‌شد؛ اما اکنون با گذشت هشت سال، انحصاری بودن آن تأیید شده‌ است.

حدس و گمان‌های قابل توجهی درباره‌ی اتمام تاریخ این معامله‌ی انحصاری به گوش می‌رسد و رویترز مدعی شده‌ است که این قرارداد با خبر غافلگیرکننده‌ی همکاری انویدیا و AMD در جهت ساخت پردازنده‌های آرم برای ویندوز به پایان خواهد رسید.

رنه هاس در مصاحبه با Stratechery این موضوع را تأیید کرد و گفت: «فکر می‌کنم کاملاً واضح است که قرارداد انحصاری کوالکام با ویندوز، امسال به پایان می‌رسد.»

مقاله‌ی مرتبط

تاریخ دقیق اتمام قرارداد بین کوالکام و مایکروسافت مشخص نیست اما احتمال دارد که تا قبل از شروع سال ۲۰۲۵ پایان یابد.

احتمال می‌رود که سازندگان بعدی پردازنده‌های آرم، AMD و انویدیا باشند که در حال آماده‌سازی خود برای فعالیت در این حوزه هستند. AMD اعلام کرد که در صورت نیاز، آماده‌ی ساخت پردازنده‌های آرم است و انویدیا نیز تجربه‌ی ساخت پردازنده‌ی مرکزی Grace بر پایه‌ی آرم را دارد. مشخص نیست که قیمت پردازنده های جدید ای‌ام‌دی و انویدیا چقدر خواهد بود.