برای پرندگان، جریان هوای سریع می تواند بسیار آسیب زا باشد. به همین دلیل در پرندگان شکاری مانند شاهین از پلک سوم برای شکار در پرواز سریع استفاده می شود. اغلب وزش شدید باد باعث می شود که پلک سوم در این پرندگان (از جمله جغدها) به عنوان یک واکنش دفاعی طبیعی حرکت کند.

در گونه های دیگر پرندگان، پلک سوم ممکن است از آسیب به جوجه های تیز جلوگیری کند. فرض کنید پرنده ای با غذا نزد جوجه های گرسنه اش برگردد، جوجه هایی که مدام نوک می زنند و برای به دست آوردن سهم خود تلاش می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده پلک سوم نقش منحصر به فردی در دارکوب دارد. جمجمه این گونه ها هنگام کندن تنه درخت با منقار دچار آسیب ارتعاشی می شود. دو مشکل به دلیل این حرکت سریع سر ایجاد می شود، یکی آسیب به بافت های نرم چشم و پرتاب تراشه ها به داخل چشم است. در این حالت پلک سوم می تواند به عنوان کمربند ایمنی عمل کند.

بیشتر بخوانید:

مناطق قطبی که منعکس کننده چشم انداز سفید نور خورشید هستند، اشعه ماوراء بنفش می تواند به چشم آسیب برساند. این وضعیت که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، به عنوان برف کوری شناخته می شود. به همین دلیل، برخی از حیوانات قطب شمال مانند خرس های قطبی ممکن است دارای پلک سوم برای جذب نور ماوراء بنفش باشند. البته شواهد قطعی دال بر وجود پلک سوم در این گونه ها وجود ندارد.

انسان‌ها و بیشتر نخستی‌ها (به جز لمورها و میمون‌های کالبار گوش طلایی) به حدی تکامل یافته‌اند که دیگر نیازی به پلک سوم ندارند. چشمان انسان و پستانداران کمتر در معرض آسیب هایی مانند شکار رقابتی و محیط زیست قرار دارند. علاوه بر این، چشم انسان بسیار حساس است و می تواند با بسته شدن سریع به خطر واکنش نشان دهد.

با این حال، پلک سوم به طور کامل ناپدید نمی شود. در انسان بقایای پلک سوم باقی می ماند که به آن غشای پلک می گویند. می توانید این پوشش را که شبیه هلال ماه است در گوشه چشم خود ببینید. فقط تو آینه نگاه کن

برخی از دانشمندان معتقدند که غشای پلک ممکن است به تخلیه اشک کمک کند. دو کانال کوچک در گوشه پلک ما وجود دارد که به اشک های کهنه و اضافی اجازه ورود به حفره بینی را می دهد. به همین دلیل است که هنگام گریه آب از بینی شما جاری می شود.

اما آیا بازگشت پلک سوم می تواند برای ما مفید باشد؟ شاید بیگانگان فیلم مردان سیاه پوش بتوانند به این سوال پاسخ دهند. پلک سوم می تواند به عنوان یک پاک کننده چشم عمل کند و باعث کاهش خارش آن شود.

ما باید بپذیریم که مانند حیوانات خانگی خود پلک سوم نداریم و حتی نمی توانیم در ویژگی هایی مانند دید در شب، شنوایی حاد و حس بویایی با آنها رقابت کنیم. یک لیست طولانی برای مقایسه وجود دارد.