نفوذ موفق انویدیا به بازار هوش مصنوعی منجر به گمانه زنی هایی در مورد ورود این شرکت به بازار پردازنده های درجه یک مصرف کننده شده است.

اینتل بخش بزرگی از پردازنده های کامپیوتری را تولید می کند، اما با توجه به تسلط روزافزون انویدیا در زمینه هوش مصنوعی، زمینه رقابت جدی بین این شرکت و اینتل برای تولید پردازنده های هوش مصنوعی فراهم شده است. رویترز مدتی پیش اعلام کرد که انویدیا در حال طراحی پردازنده ای برای سیستم عامل ویندوز است. اما این گزارش هرگز به طور رسمی تایید نشده است.

جینسون هوانگمدیر عامل انویدیا، این هفته به رایانه های شخصی CoPilot Plus مایکروسافت اشاره کرد. این رایانه ها بیشتر پردازش های هوش مصنوعی را روی خود دستگاه انجام می دهند و به پردازش ابری وابسته نیستند.

به گفته هوانگ، محاسبات هوش مصنوعی “فرصت هایی برای نوآوری سیستمیک، حتی در محاسبات شخصی” ایجاد می کند. دستگاه‌های CoPilot Plus از پردازنده کوالکام اسنپدراگون استفاده می‌کنند و بیانیه اخیر هوانگ این گمانه‌زنی را تقویت کرد که انویدیا نیز تولید CPU هوش مصنوعی را در نظر دارد.

پردازنده Snapdragon X Elite در کامپیوترهای CoPilot Plus از معماری ARM به جای معماری x86 سنتی اینتل و AMD استفاده می کند.

Nvidia در حال حاضر یک پردازنده مبتنی بر لوگو به نام “Grace” دارد. اما چند هزار دلار قیمت دارد و برای مراکز داده است. اگر انویدیا قصد ورود به بازار پردازنده های مصرفی را داشته باشد، احتمالاً اینتل را با مشکل مواجه خواهد کرد.

موفقیت چشمگیر انویدیا در پردازنده های هوش مصنوعی می تواند به این شرکت کمک کند تا در بازار پردازنده های مصرف کننده برجسته شود.

باید دید که آیا انویدیا می‌تواند با تولید یک پردازنده هوش مصنوعی که در نهایت چند صد دلار هزینه خواهد داشت، افزایش یابد یا خیر.