بسیاری از ما با اکراه، پیری را به‌عنوان بخشی از زندگی می‌پذیریم؛ اما در مطالعه‌ی جدید دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، ترکیبات شیمیایی جدیدی شناسایی شدند که می‌توانند سلول‌ها را جوان‌تر کرده و راه را برای معکوس‌کردن روند پیری باز کنند. روش پیشنهادی اخیر، دردسترس‌تر از ژن‌درمانی است.

به‌نقل از نیواطلس، ژنوم ممکن است تمام داده‌های موردنیاز برای ساخت یک جاندار را در خود داشته باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست. در قسمت بالای ژنوم، لایه‌ای از اطلاعات اضافی به آن «اپی‌ژنوم» وجود دارد که به سلول‌های مختلف دستور می‌دهد تا ژن‌های خاصی را که برای عملکردشان ضروری است، بیان کنند.

به‌عبارت بهتر، ژنوم درست مانند یک کتابچه‌ی راهنمای ضخیم است؛ درحالی‌ که اپی‌ژنوم فهرست مطالبی است که به‌عنوان مثال سلول‌های مربوط به قلب را به شغلشان و سلول‌های مربوط به مغز را به فصل مربوط به آن‌ها ارجاع می‌دهد.

در سال ۲۰۰۶، تیمی از دانشمندان ژاپنی مولکول‌هایی به‌نام «فاکتورهای یامانکا» را کشف کردند که اپی‌ژنوم را مجددا برنامه‌ریزی می‌کنند تا سلول‌های بالغ را به‌حالت سلول‌های بنیادین برگرداند. پژوهش دانشمندان ژاپنی موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شد و به انجام انبوهی از تحقیقات درمورد سلول‌های بنیادین پرتوان القایی و درمان‌های ضدپیری دامن زد.

تیم دانشکده‌ی پزشکی هاروارد قبلا برای انتقال فاکتورهای یامانکا به موش‌ها، از ژن‌درمانی استفاده کرده بود. این روش در راه‌اندازی مجدد اپی‌ژنوم و معکوس‌کردن روند پیری عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. بااین‌وجود ژن‌درمانی می‌تواند برای برخی از بیماران دشوار و البته پرهزینه باشد. به‌همین دلیل مطالعه‌ی جدید تمرکز خود روی غربالگری گروهی از مواد شیمیایی قرار داد که ممکن است به همان شیوه عمل کنند.