کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اپل را به‌دلیل نقض قوانین ضدانحصار 1.84 میلیارد یورو (تقریباً معادل 2 میلیارد دلار) جریمه می‌کند. این تصمیم در نتیجه شکایتی صادر شده است که اسپاتیفای در سال 2019 آن را آغاز کرده بود. ایراد کمیسیون اروپا به قوانین اپ استور وارد شده و می‌گوید کوپرتینویی‌ها نمی‌توانند سرویس‌های استریم موسیقی را از تبلیغ اشتراک‌های ارزان‌تر در خارج از اپ استور منع کنند.

کمیسیون اروپا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از انجام تحقیقات مفصل به این نتیجه رسیده است که اپل نمی‌گذارد توسعه‌دهندگان اپ‌های استریم موسیقی به‌طور کامل به کاربران iOS اجازه دهند تا از سرویس‌های اشتراک موسیقی ارزان‌تر و جایگزین در خارج از اپ استور استفاده کنند.

«مارگرت وستاگر»، معاون ارشد امور رقابت در اتحادیه اروپا می‌گوید: «اپل به‌مدت یک دهه از موقعیت غالب خود بر بازار توزیع اپ‌های استریم موسیقی از طریق اپ استور سوءاستفاده کرده است. آن‌ها با ایجاد محدودیت برای توسعه‌دهندگان در زمینه اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان پیرامون سرویس‌های موسیقی ارزان‌تر و جایگزین در خارج از اکوسیستم اپل، چنین کاری را انجام داده‌اند. این رویه تحت مقررات ضدانحصار اتحادیه اروپا غیرقانونی است، بنابراین ما امروز اپل را بیش از 1.8 میلیارد یورو جریمه می‌کنیم.»

کمیسیون اروپا می‌گوید در تعیین این جریمه مدت‌زمان و شدت نقض قوانین را مدنظر قرار داده، و همچنین بزرگی بازار و درآمدهای اپل را ملاحظه کرده است. به‌علاوه، ظاهراً ارائه اطلاعات نادرست توسط اپل در پروسه این تحقیقات نیز در تعیین جریمه تأثیرگذار بوده است.

پاسخ اپل به جریمه 2 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا

به‌دنبال انتشار این بیانیه، اپل نیز پاسخ مفصلی را به‌صورت عمومی منتشر کرده است. این شرکت می‌گوید اسپاتیفای بر بازار استریم موسیقی غالب است و بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون اپ استور است. مالک فروشگاه اپلیکیشن‌های آیفون ادعا می‌کند که اسپاتیفای هزینه‌ای به اپل نمی‌پردازد، چون از فروش اشتراک در اپ خود اجتناب می‌کند.

اپل می‌گوید واقعیت این است که مصرف‌کنندگان اروپایی امروز بیش از هر زمان دیگری قدرت انتخاب دارند. این شرکت مدعی است که تصمیم امروز صرفاً جایگاه غالب یک شرکت موفق اروپایی را در بازار استریم موسیقی تحکیم می‌کند.

همچنین اپل یادآور شده است که به‌زودی تغییرات لازم برای تبعیت از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را اجرایی می‌کند، و باور دارد که جریمه امروز تلاشی از سوی کمیسیون اروپا برای اعمال DMA پیش از تبدیل‌شدن آن به یک قانون رسمی است، چرا که این قانون به ادعای اپل هنوز رسماً جای پای خود را در قوانین رقابت محکم نکرده است. اپل همچنین می‌گوید که به این حکم اعتراض خواهد کرد و خواستار تجدیدنظر می‌شود.