کوالکام بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موبایل در جهان، در واکنش به تقاضای ضعیف برای محصولاتش، تعدادی از کارکنان خود را اخراج می‌کند. این شرکت تصمیم دارد از تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر ۱۴۰۲) ۱۲۵۸ کارمند خود را در سن‌دیگو و سانتا کلارا کالیفرنیا اخراج کند.

کوالکام با اخراج کارمندان خود حدود ۲٫۵ درصد از نیروی‌کارش را ازدست خواهد داد. بیش‌از ۷۵۰ موقعیت شغلی در این شرکت تعدیل خواهند شد که تاکنون در نقش مهندس، مدیر و تکنیسین فعالیت می‌کردند.

کوالکام اعلام کرد اخراج کارمندان برای ادامه‌ی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های کلیدی در محیط نامطمئن اقتصاد کلان، ضروری است.

باوجود تلاش‌های کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام برای تنوع‌ بخشیدن به محصولات، انتظار می‌رود روند درآمدزایی این شرکت در سال مالی جاری ۱۹ درصد کاهش یابد.

گزارش ماه گذشته حاکی از آن بود هواوی درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی پردازنده‌ جدید Kirin در سال ۲۰۲۴ است و این اقدام بیشترین آسیب را به کوالکام وارد می‌کند.

براساس اعلام مینگ چی کو، با توجه به اقدام هواوی برای ساخت تراشه‌های جدید Kirin، نه‌تنها سفارشات شرکت چینی به کوالکام از سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد بلکه خطر کاهش عرضه‌ی تراشه به مشتریان چینی غیر از هواوی نیز وجود دارد. باید اشاره کنیم هواوی در سال‌ ۲۰۲۲ بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون و در سال ۲۰۲۳ بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تراشه‌ی موبایل از کوالکام خریداری کرده است.

همان‌طور که TheInformation اشاره می‌کند، کوالکام همچنین با رقابت سنگین سامسونگ و اپل مواجه است؛ زیرا این دو غول فناوری درحال توسعه‌ی تراشه‌های موبایلی اختصاصی خود هستند.

اخراج کارکنان کوالکام، جدیدترین نشانه‌ی کاهش سرعت رشد در حوزه‌ی فناوری است. طی ماه‌های اخیر غول‌های فناوری دیگری مثل متا و توییتر نیز اخراج‌های دسته‌جمعی انجام داده‌اند. این کندی به عواملی مثل افزایش تورم و اختلالات زنجیره‌ی تأمین ارتباط دارد.