کوالکام از تراشه‌های نسل جدید سری XR و AR خود یعنی تراشه‌های اسنپدراگون XR2 نسل دو و اسنپدراگون AR1 نسل یک رونمایی کرد که قرار است هدست‌های واقعیت مجازی، هدست‌های واقعیت افزوده و همچنین نسل جدید عینک‌های هوشمند به این تراشه‌های جدید کوالکام مجهز شوند.

اوایل سال ۲۰۲۳ سامسونگ در جریان رویداد معرفی گلکسی S23 به این موضوع اشاره کرد که روی توسعه اولین هدست واقعیت ترکیبی خود با همکاری کوالکام و گوگل کار می‌کند. در آن مقطع زمانی گفته شد که این هدست قرار است با تراشه‌های کوالکام به بازار عرضه شود.

معرفی نسل جدید تراشه‌های کوالکام مخصوص هدست واقعیت ترکیبی

تراشه اسنپدراگون XR2 نسل دو کوالکام درواقع نسل جدید تراشه پرچمدار این شرکت است که برای استفاده در هدست‌های واقعیت ترکیبی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی توسعه یافته است. این تراشه در هدست Quest 3 نیز به کار گرفته شده است.

گفتنی است نسل اول تراشه اسنپدراگون XR2 کوالکام سال گذشته معرفی شد و حالا نسل دوم این تراشه سرعت پردازش گرافیکی حدود ۲.۵ برابر نسل اول دارد. همچنین تراشه جدید نسبت به نسل قبلی خود در حوزه هوش مصنوعی ۸ برابر نیز سرعت بیشتری دارد.

تراشه XR2 نسل دو کوالکام می‌تواند وضوح تصویر ۳۰۰۰ در ۳۰۰۰ پیکسل را پردازش کند. وضوح بهتر تصویر و زمان تأخیر کمتر در کنار فریم‌ریت بالاتر از دیگر ویژگی‌های این تراشه محسوب می‌شود. همچنین ۵۰ درصد بازدهی انرژی بالاتر هسته گرافیکی آن یکی دیگر از موضوعات مهمی است که می‌توان در مورد آن مطرح کرد. همین مسئله باعث می‌شود کاربران دیگر نیازی به باتری اکسترنال در برخی از هدست‌ها نداشته باشند.

انتظار می‌رود سامسونگ در هدست واقعیت ترکیبی خود از تراشه‌های جدید استفاده کند. هرچند در برخی گزارش‌ها گفته شده بود که ممکن است هدست سامسونگ به تراشه اختصاصی مجهز شود. باید دید درنهایت تصمیم این شرکت چه خواهد شد.

تراشه اسنپدراگون AR1‌ نسل یک نیز با مصرف انرژی کمتر از یک وات می‌تواند برای عینک‌های هوشمند سبک مورد استفاده قرار گیرد.

براساس اعلام کوالکام، مشخصات این تراشه به‌گونه‌ای است که می‌تواند از نمایشگرهای دوگانه ۱۲۸۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی و همچنین ویدیوهای ۶ مگاپیکسلی پشتیبانی کند. از دیگر قابلیت‌های این تراشه ترجمه هم‌زمان، دستیار صوتی و جستجوی صوتی و همچنین مسیریابی است.

تراشه مذکور در عینک هوشمند ری‌بن متا مورد استفاده قرار گرفته است و متا می‌گوید باتری این عینک هوشمند در هر بار شارژ ۴ تا ۶ ساعت دوام می‌آورد.