خبرگزاری بیزنس اینسایدر در گزارشی اختصاصی می‌گوید مایکروسافت در ماه‌های اخیر تغییرات قابل‌توجهی در کسب‌و‌کار سرفیس اعمال کرده و جدایی پانوس پانای (رهبر سابق ویندوز و سرفیس) از این شرکت، نتیجه‌ی تغییرات اخیر بوده است.

مایکروسافت در زمان تعدیل گسترده‌ی نیروها، از اصلاح کسب‌و‌کار سرفیس خبر داده بود. در آن زمان اعلام شد که تولید لوازم جانبی اختصاصی با برند مایکروسافت متوقف می‌شود تا این شرکت بتواند روی محصولات پریمیوم خانواده‌ی سرفیس تمرکز کند.

منابع آگاه می‌گویند مایکروسافت در نتیجه‌ی اصلاحات اخیر تصمیم گرفته است تولید محصولات نوپا یا آزمایشی برند سرفیس نظیر سرفیس هدفون را به‌طور کامل متوقف کند. مایکروسافت قبلا تصمیم داشت نسل دوم سرفیس هدفون را امسال عرضه کند، اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

همزمان‌با بینزس اینسایدر، وب‌سایت ویندوز سنترال به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد توسعه‌ی سایر دستگاه‌های آزمایشی برند سرفیس نظیر آل این وان سرفیس استودیو و سرفیس دوئو نیز فعلا متوقف شده است و مدل جدید این دو محصول به‌این‌زودی‌ها ساخته نمی‌شود.

مایکروسافت قصد داشت Surface Laptop SE 2 را بهار امسال روانه‌ی بازار کند، اما تولید آن لپ تاپ در دقیقه‌ی ۹۰ لغو شد. مایکروسافت همچنین به عرضه‌ی مدل ۱۱ اینچ سرفیس پرو فکر می‌کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت تولیدش را لغو کند و به‌جای آن محصول سراغ سرفیس گو ۴ با پردازنده اینتل N200 برود.

تیم سرفیس در حال حاضر می‌خواهد روی محبوب‌ترین و مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری‌اش تمرکز کند. این محصولات شامل سرفیس پرو، سرفیس لپ‌ تاپ، سرفیس لپ‌ تاپ گو، سرفیس لپ‌ تاپ استودیو، سرفیس هاب و سرفیس گو می‌شود.

تصمیم مایکروسافت برای کنارگذاشتن محصولات آزمایشی و جدید سرفیس، یکی از دلایل اصلی پانوس پانای برای جدایی از این شرکت بوده است. پانای همواره به‌دنبال ایده‌های جدیدی بود، اما مایکروسافت نمی‌خواست چنین روندی در پیش بگیرد.

شایعه‌ی جدید در حالی منتشر می‌شود که تنها چند ساعت تا برگزاری مراسم جدید مایکروسافت فاصله داریم. برخی از شایعه‌ها می‌گویند قیمت لپ تاپ مایکروسافت در نسل جدید بیشتر از نسل قبل خواهد بود.