شایعات حاکی از آن است که مایکروسافت قصد دارد مدل جدید سرفیس گو (Surface Go) را اواخر سال جاری میلادی عرضه کند. این دستگاه می‌تواند از پردازنده‌های جدید سری Alder Lake-N اینتل استفاده کند که در این شرایط عملکرد تبلت مذکور در مقایسه با سرفیس گو ۳، عملکرد بسیار بهتری ارائه خواهد داد.

شایعات جدید نشان می‌دهد سرفیس گو بعدی از پردازنده‌ی اینتل N200 بهره خواهد برد که شامل چهار هسته و چهار تِرد است و فرکانس آن حداکثر به ۳٫۷ گیگاهرتز و توان مصرفی آن حداکثر به ۶ وات می‌رسد. این تراشه از هسته‌های بسیار کم‌مصرف اما قدرتمند Gracemount بهره می‌برد که قبلاً به‌عنوان هسته‌های کارآمد در پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ Alder Lake و Raptor Lake مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

هسته‌های Gracemount با وجود مصرف انرژی کم، عملکرد خوبی ارائه می‌دهند. اینتل می‌گوید سرعت این هسته‌ها در حد پردازنده‌های نسل ۶ است. به‌عنوان مثال، پردازنده‌ی Sky Lake Core i5-6600K هنوز هم می‌تواند پردازش‌های سبک را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. این تراشه با گرافیک‌های جدید و بازی‌های مدرن نیز سازگار است، البته نباید از آن انتظار نرخ فریم بالا را داشته باشید.

استفاده از پردازنده‌های Alder Lake-N به نسل بعدی سرفیس گو اجازه می‌دهد عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد، زیرا نسبت‌ به دو مدل کنونی آن که با پردازنده‌های Pentium Gold 6500Y و Core i3-10100Y عرضه می‌شوند قدرتمندتر است.

N200 همچنین از پردازنده‌ گرافیکی یکپارچه و مدرنی بهره می‌برد که روی معماری Xe-LP اینتل اجرا می‌شود و از رمزنگاری/رمزگشایی AV1 و پخش محتوای 8K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تبلت سرفیس گو بعدی به دستگاهی ایدئال برای پخش فیلم و سریال تبدیل شود.

این احتمال هم وجود دارد مایکروسافت نسخه‌ی قدرتمندتری از نسل بعدی سرفیس گو را با پردازنده‌ی Core i3-N300 یا Core i3-N305 عرضه کند. این تراشه‌ها از هشت هسته بهره می‌برند و فرکانس آن‌ها کمی بالاتر است. علاوه‌براین حداکثر توان مصرفی این پردازنده‌ها ۱۵ وات است که نسبت‌ به توان ۶ واتی N200، ارتقای چشمگیری محسوب می‌شود.

ظاهراً مایکروسافت قصد دارد پاییز امسال از نسل جدید Surface Go رونمایی کند. قرار بود نسخه‌ ARM این محصول نیز در رویداد پاییز معرفی شود اما به‌دلایل نامعلومی به‌ تعویق افتاد.