شاید افراد عادی و کسب‌وکارهای کوچک قدرت پیش‌فرض‌بودن در سیستم‌های مختلف را دست‌کم بگیرند؛ اما گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای جست‌و‌جوی دنیا هرچیزِ به‌ظاهر پیش‌پاافتاده‌ای را به چشم نردبانی برای ترقی می‌بیند.

عوض‌کردن موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض مرورگرها به‌هیچ‌عنوان کار سختی نیست؛ اما آیا می‌دانید بسیاری از مردم هرگز چنین زحمتی به خود نمی‌دهند؟

اولین صفحه‌ای که هنگام باز‌شدن مرورگر بالا می‌آید، حتی اگر بلافاصله آن را ببندید و پی کارتان بروید، به‌مرور تأثیر خودش را روی شما می‌گذارد. بنابراین، اگر گوگل به‌عنوان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض مرورگرهای مختلف جایگاه خود را ثابت نگه دارد، حساب کنید با گذشت زمان چه پیشرفتی خواهد کرد و چه سودی به جیب خواهد زد.

براساس گزارش ورج، گوگل مبلغ هنگفتی را پرداخت کرده است تا از پیش‌فرض‌بودن موتور جست‌و‌جوی خود در پلتفرم‌های مختلف مطمئن شود.

شهادت دادگاهی پرابهاکار راگاوان، یکی از قائم‌مقام‌های ارشد گوگل و مسئول سرویس‌های جست‌و‌جو و تبلیغات، نشان می‌دهد که گوگل در سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۲۶٫۳ میلیارد دلار هزینه کرده است تا موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض در مرورگرها و گوشی ها و پلتفرم‌های متعدد باشد. این یکی از اطلاعات مهم جدیدی بود که در تلاش برای روشن‌شدن موضوع انحصارگرایی گوگل، آشکارا به‌اشتراک گذاشته شد.

صرفاً برای درک بهتر ۲۶٫۳ میلیارد دلاری که گزارش شده است، باید بدانید آلفابت، شرکت مادر گوگل، در گزارشِ درآمدِ اخیر خود اعلام کرد که کسب‌وکار تبلیغات جست‌و‌جوی گوگل در سه ماه گذشته حدود ۴۴ میلیارد دلار و در سال گذشته نزدیک به ۱۶۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

کل کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل که شامل تبلیغات یوتیوب نیز می‌شود، کمی کمتر از ۹۰ میلیارد دلار سود داشت؛ اما در اصل گوگل حدود ۱۶ درصد از درآمد جست‌وجو و حدود ۲۹ درصد از سود خود را به قراردادهای توزیع موتور موتور جست‌و‌جو روی پلتفرم‌های مختلف اختصاص می‌دهد.

بیشتر پولی که گوگل به شرکت‌های مختلف می‌دهد، به جیب اپل می‌رود. نیویورک تایمز به‌تازگی گزارش داد که قرارداد گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض در سافاری حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برای این شرکت آب خورده است.

علاوه‌بر‌این، گوگل برای پیش‌فرض‌بودن در فایرفاکس به موزیلا و به شرکت‌های دیگری مثل سامسونگ و اپراتورهای بی‌سیم نیز پول پرداخت می‌کند.

این اعداد که تاکنون کاملاً محرمانه بودند، رقبا و تحلیلگران را به حدس‌و‌گمان وامی‌داشت که گزینه‌ی پیش‌فرض‌بودن در سطح جهانی برای گوگل چقدر هزینه برمی‌دارد. درز‌کردن این اطلاعات به بیرون با شهادت راگاوان در دادگاه شروع شد. به‌گفته‌ی راگاوان، برخی از کاربران موتور جست‌و‌جوی او را «پدربزرگ گوگل» می‌نامند. همچنین، او گفت که یلپ و آمازون را به‌عنوان رقیب می‌بیند و در چنین بازار داغی، گوگل باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا در زمین رقابت باقی بماند.

درمقابل، وزارت دادگستری ادعا می‌کند که هزینه‌کردِ ۲۶٫۳ میلیارد دلاری برای تضمین موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض‌ماندن در همه‌جا در‌واقع راهی برای اطمینان از رقابتی‌نبودن بازار است. چند هفته‌ی دیگر پس از شهادت راگاوان در دادگاه، قاضی باید تصمیم بگیرد که حق با چه کسی است.