سخن‌گوی گوگل در مصاحبه با رویترز از سرمایه‌گذاری دو‌میلیارد‌دلاری در شرکت هوش مصنوعی Anthropic خبر داده است. گوگل پیش‌تر ۵۰۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود و اکنون قصد دارد به‌مرور‌زمان ۱٫۵ میلیارد دلار دیگر به سرمایه‌اش اضافه کند.

شرکت‌های حوزه‌ی فناوری علاوه‌بر رقابت در‌زمینه‌ی گوشی و لپ تاپ و سایر محصولات فناوری، رفته‌رفته می‌خواهند در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی نیز رقابت را تشدید کنند. گوگل با سرمایه‌گذاری در Anthropic درواقع قصد دارد با مایکروسافت رقابت کند؛ زیرا مایکروسافت یکی از حامیان اصلی OpenAI (خالق ChatGPT) است.

سال گذشته هنگامی‌که ChatGPT تازه‌نفس از راه رسیده بود، تحلیل‌های مختلف از خطر حذف‌شدن گوگل خبر می‌دادند؛ اما به‌مرور‌زمان فهمیدیم که گوگل می‌تواند ورق را به‌نفع خودش برگرداند.

ماجرای هوش مصنوعی و رقابت بر سر چت‌بات‌های جذابش سر درازی دارد و بی‌شک روزبه‌روز پررونق‌تر خواهد شد. پس از گوگل، آمازون نیز با سرمایه‌گذاری در Anthropic گام مهمی برای پیشرفت هوش مصنوعی برمی‌دارد. به‌نظر می‌رسد آمازون می‌خواهد بین ۱٫۲۵ تا ۲٫۷۵ میلیارد دلار برای تقویت شرکت رقیب OpenAI هزینه کند.

توجه شرکت‌های مختلف به هوش مصنوعی نشان می‌دهد که شرکت‌های ابری دریافته‌اند برای تغییر شکل صنعت خود، راهی به‌جز سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی ندارند. گوگل پیش‌تر با هوش مصنوعی به‌کمک پزشکان شتافته بود و حالا می‌خواهد تأثیرگذاری خود را گسترده‌تر کند.

گوگل و آمازون ظاهراً هنوز به اظهارنظر در این زمینه تمایلی ندارند؛ اما بدون شک نام Anthropic که مدیران سابق OpenAI تأسیس کرده‌اند، در آینده بیشتر شنیده خواهد شد. تلاش و سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در هوش مصنوعی نشان می‌دهد روزهای پرهیجان‌تری پیش‌ روی دوستداران فناوری است.