حدود یک هفته پس از تغییر قوانین اپل در مورد در دسترس بودن شبیه سازهای بازی قدیمی در آیفون و آیپد، اکنون اولین نمونه از این شبیه سازها به اپ استور راه یافته است. با کمک این شبیه سازها، کاربران می توانند بازی های مربوط به کنسول های قدیمی را از طریق شبیه ساز دستگاه خود اجرا کنند.

وب سایت Apple Insider اخیراً توانست چندین شبیه ساز را شناسایی کند که ظاهراً مراحل بررسی اپ استور را پشت سر گذاشته اند و اکنون در اپ استور اپل در دسترس هستند. یکی از این شبیه سازها Emu64 XL این شبیه ساز Commodore 64 نام دارد و برای iPad طراحی شده است، اما می تواند روی سایر سخت افزارهای اپل نیز اجرا شود.

این شبیه ساز در واقع با iOS 11 و iPadOS 11 به بعد، M1 Mac با macOS 11 یا بالاتر و Apple Vision Pro کار می کند. این شبیه ساز که توسط توسعه دهنده ای به نام Rafael Amoso ​​ایجاد شده است، می تواند هر دو فایل T64 و D64 را اجرا کند.

اولین شبیه سازهای بازی های قدیمی در اپ استور اپل ظاهر شدند

شبیه ساز زیر برای گیمرهایی طراحی شده است که عاشق بازی های رایج هستند. این شبیه ساز مدت، اصطلاح Gameboy Advanced و Gameboy Color emulator نام دارد. سازنده این شبیه ساز Mattia La Spina است و ادعا می کند که شبیه ساز او می تواند بازی های Gameboy Color را با گزینه های سفارشی سازی گسترده اجرا کند. iGBA همچنین از iOS 12 و iPadOS 12، Mac M1 و Apple Vision Pro پشتیبانی می کند.

این دو برنامه در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس کاربران هستند و نیازی به پرداخت درون برنامه ای ندارند.

طبق مقررات جدید اپل، شبیه سازها همچنان باید از برخی قوانین پیروی کنند. به عنوان مثال، باید امکاناتی برای فیلتر کردن محتوای مورد بحث وجود داشته باشد و حریم خصوصی کاربران باید رعایت شود. همچنین امکان توزیع غیرقانونی بازی ها وجود ندارد و اگرچه استفاده از شبیه سازها مجاز است اما بدیهی است که کاربران باید نسخه رسمی و قانونی بازی های قدیمی را داشته باشند. هنوز مشخص نیست که اپل تا چه حد قوانین خود را در مورد شبیه سازها اجرا خواهد کرد.