اینتل از بزرگترین سیستم محاسباتی نورومورفیک جهان رونمایی کرد. این سیستم که هالا پوینت نامیده می شود، از 1.15 میلیارد نورون شکل گرفته و ظرفیتش شبیه مغز جغد است. سیستم نورومورفیک اینتل کاربردهای مختلفی در پردازش هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دارد. به طور کلی، سیستم های نورومورفیک مکانیسم عصبی مغز را برای پردازش داده ها تقلید می کنند.

به گفته اینتل، سیستم Hala Point می تواند وظایف مختلف هوش مصنوعی را 50 برابر سریعتر انجام دهد و 100 برابر انرژی کمتری نسبت به سیستم های محاسباتی معمولی که از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) استفاده می کنند، انجام می دهد.

هالا پوینت در ابتدا در آزمایشگاه ملی ساندیا در نیومکزیکو مستقر خواهد شد. در آنجا محققان از این سیستم برای حل انواع مشکلات علمی از جمله معماری و فیزیک دستگاه، علوم کامپیوتر، انفورماتیک و غیره استفاده خواهند کرد.

مشخصات کامپیوتر نورومورفیک اینتل Hala Point

سیستم Hala Point اینتل از 1152 پردازنده جدید Intel Loihi 2 (چیپ تحقیقاتی نورومورفیک)، 1.15 میلیارد نورون مصنوعی و 128 میلیارد سیناپس مصنوعی در 140544 هسته پردازنده تشکیل شده است. حداکثر توان مصرفی این سیستم 2600 وات می باشد. همچنین دارای بیش از 2300 پردازنده x86 برای انجام محاسبات جانبی است.

این سیستم می تواند 20 کوادریلیون انجام عملیات پردازش در ثانیه (20 پتاعملیات در ثانیه یا 20 پتاوپ). به طور کلی، کامپیوترهای نورومورفیک داده‌ها را متفاوت از ابررایانه‌ها پردازش می‌کنند. بنابراین نمی توان آنها را به راحتی مقایسه کرد. با این حال، ترینیتی، سی و هشتمین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان، تقریباً 20 پتافلاپ قدرت دارد. قدرتمندترین ابررایانه جهان به نام “Frontier” دارای عملکرد 1.2 اگزا فلاپ یا 1194 پتافلاپ است.

کامپیوترهای سنتی اطلاعات را به صورت خطی پردازش می کنند. آنها به CPU و GPU متکی هستند. از سوی دیگر، کامپیوترهای نورومورفیک از عملکرد مغز انسان الهام گرفته شده اند. آنها از شبکه های عصبی مصنوعی و سیناپس هایی مشابه مغز بیولوژیکی استفاده می کنند. این ساختار به کامپیوترهای نورومورفیک کمک می کند تا بسیاری از محاسبات را به طور همزمان انجام دهند.