شاید هیجان‌انگیزترین خبر مربوط به گیمینگ در سونوما، Game Porting Toolkit باشد؛ این کیت دستورعمل‌های x86 اینتلی و APIهای ویندوزی را به اپل سیلیکون برمی‌گرداند تا به‌قول اپل، «محیطی شبیه‌ساز مانند» برای اجرای باز‌ی‌های ویندوزی فراهم کند. البته این کیت بیشتر به‌منظور محیطی برای تست در نظر گرفته شده و مدت‌ها طول خواهد کشید تا تاثیر مستقیم آن را بر اکوسیستم گیمینگ مک‌اواس مشاهده کنیم.

مک‌اواس سونوما مانند بسیاری از به‌روزرسانی‌های دیگر اپل شامل چندین قابلیت و بهبود کوچک است که به‌احتمال زیاد از چشم کاربران پنهان بماند. یکی از این بهبودها، ان‌کد سریع‌تر ویدیو در مک‌های مجهزبه تراشه‌های M1 Ultra و M2 Ultra است؛ البته به‌ادعای اپل. متاسفانه امکان صحت‌سنجی این ادعا برای من که بررسی را روی مک‌بوک ایر M1 انجام می‌دادم، میسر نبود.

در مک‌اواس سونوما می‌توانید پخش فایل‌های گیف را متوقف کنید؛ هرچند نمی‌دانم در چه شرایطی به این قابلیت نیاز پیدا خواهید کرد، اما برای فعال‌کردنش باید گزینه‌ی auto-play animated images را از System Settings > Accessibility ‌> Display خاموش کنید.

قابلیت اشتراک‌گذاری رمزعبور در اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور مختلف با افراد آیفون‌دار دیگر فراهم شده است؛ تنها شرطش این است که این افراد در فهرست مخاطبان شما باشند و البته دستگاه‌شان به iOS 17 یا macOS Sonoma به‌روز شده باشد. این قابلیت برای مواقعی کاربردی است که می‌خواهید دسترسی به اپلیکیشن یا وب‌سایت مشخصی مثل اپلیکیشن بانک را با افراد دیگری به‌اشتراک بگذارید.

بسیاری از نکاتی را که درباره‌ی مک‌اواس سونوما در ذهن داشتم، در ابتدای بررسی مطرح کردم؛ اما به‌عنوان حرف آخر دوست دارم به دو نکته‌ی دیگر اشاره کنم.

اول اینکه به‌نظر می‌رسد اپل با این به‌روزرسانی بیش از هر وقت دیگری از مک‌های اینتلی دست شسته است؛ هم اینکه فهرست مک‌های اینتلی سازگار با سونوما به‌شدت کوتاه شده و هم اینکه برخی از قابلیت‌های جدید سونوما ازجمله Game Mode و Presenter Overlay و گفتن Siri به‌جای Hey Siri (!) فقط در مک‌های اپل سیلیکون پشتیبانی می‌شوند.

نکته‌ی دوم اینکه به‌عنوان کسی که به بازی در هر پلتفرمی علاقه دارد، امیدوارم ابزار Game Porting Toolkit بالاخره موفق شود بازی‌های ویندوزی بیشتری راهشان را به سیستم‌عامل مک پیدا کنند.