موج دوم مهاجرت شپش سر در اواخر قرن پانزدهم و شانزدهم آغاز شد. پس از سفر کریستف کلمب به قاره‌ی آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی، مردم قاره‌ی آمریکا و آفرو‌اوراسیا پس از گذشت بیش از ۱۰هزار سال جدایی، دوباره با یکدیگر ملاقات کردند.

پس از اتفاقی که به‌عنوان «مبادله (کریستف) کلمبی» شناخته می‌شود، دو جهان جداافتاده، دوباره به هم وصل شدند و گیاهان، حیوانات، جوامع انسانی، فلزات گران‌بها، ایده‌ها، فرهنگ‌ها و مهم‌تر از همه، بیماری‌های منحصر‌به‌فردشان را با هم مبادله کردند. به نظر می‌رسد که شپش سر نیز فروتنانه بخشی از این لحظه‌ی سرنوشت‌ساز تاریخی بوده است.

محققان توضیح می‌دهند که شپش سر ابزار بسیار مفیدی برای مطالعه‌ی تاریخ تکامل انسان است. برای این مطالعه، آن‌ها روی نشانگرهای ژنتیکی درحال تکامل سریع تمرکز کردند که می‌تواند تاریخ اخیر را روشن کنند. با این حال، محققان گمان می‌کنند که نشانگرهایی با تغییر کندتر نیز می‌تواند برای بررسی وقایع در گذشته‌های دورتر مفید واقع شود.

نویسندگان مطالعه در بیانیه‌ی منتشر شده نوشته‌اند: «شپش انسانی چیزی بیشتر از انگل‌های آزاردهنده‌ی انسان است، این شپش‌ها به‌عنوان «ماهواره‌ای» برای مشاهده‌ی تکامل انسان عمل می‌کند. از آنجایی که شپش سر از خون انسان تغذیه می‌کند، برای زنده ماندن به انسان نیاز دارد و این دو در طی میلیون‌ها سال، تاریخچه‌ی تکاملی طولانی‌مدتی را در کنار هم ساخته‌اند.»

یافته‌های مطالعه در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.