کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری در هر سیستم‌ است که مسئولیت پردازش و خروجی گرفتن از فایل‌ها و تصاویر در سیستم‌ را بر عهده دارد. به طور مثال استفاده از یک کارت گرافیک قدرتمند و با کیفیت در سیستم‌های گیمینگ می‌تواند کیفیت بازی را تضمین نموده و لذت بازی با آن را دو چندان نماید. موضوعی که امروز قرار است به تفکیک آن بپردازیم، تفاوت کارت گرافیک GTX و RTX شرکت انویدیا است. بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید علت نامگذاری هر دسته، مزایا و معایب آن را بررسی نموده و محصولی متناسب با نیازهای خود انتخاب نمایید. پس تا انتهای مطلب با آی تی هوم همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم…

کارت گرافیک GTX چیست؟

انویدیا کارت گرافیک‌های مدل GTX که مخفف عبارت “Giga Texel Shader eXtreme” بوده و یک نوع کارت گرافیک تجاری  GeForceمحسوب می‌شود را اولین بار در سال ۲۰۰۸ وارد بازار کرد. این سری که با معماری تسلا و با نام‌های GTX 260 و GTX 280 وارد بازار شدند؛ کیفیت بالاتر و قیمتی بیشتر از محصولات سایر رقبا داشتند.

تولید این مدل از کارت‌ گرافیک‌های انویدیا، نسل به نسل ادامه داشت و قدرت و عملکرد آن روز به روز بهتر میشد و با توجه به قابلیت اورکلاک عالی، خیلی سریع توانستند محبوبیت زیادی در میان کاربران بدست آوردند.

هرچند این مدل از کارت‌های شرکت انویدیا مورد توجه کاربران قرار گرفت اما کمبودهایی در آن احساس میشد که انویدیا ترجیح داد نوع معماری کارت گرافیک‌های خود را تغییر دهد و با کمک هوش مصنوعی و قابلیت‌های خاص در نظر گرفته برای آن، انقلابی در کارت گرافیک‌های بازار به وجود آورد.

با همه این تفاسیر، در سال ۲۰۱۹ آخرین نسل از گرافیک‌های GTX با نام GTX 1660Ti تولید شد. این کارت که با معماری تورینگ تولید شده بود، مورد توجه بسیاری از کاربران گیمینگ، طراحان گرافیکی و کاربران حرفه‌ای قرار گرفت. قدرت فوق‌العاده در کنار قیمت مناسب دو عاملی بود که به محبوبیت این کارت افزود تا حدی که همچنان کاربران زیادی طرفدار این کارت گرافیک هستند.

شاید برای شما جالب باشد: معرفی انواع کارت گرافیک NVidia GeForce

کارت گرافیک RTX چیست؟

کارت گرافیک RTX یا “Ray Tracing Texel eXtreme”، نسخه دیگری از محصولات GeForce شرکت انویدیا است. این سری از کارت‌ها با هدف پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو یا “Ray Tracing” تولید شدند. در ادامه به توضیح این فناوری که به واقعی شدن بازی و سه بعدی کردن تصاویر کمک می‌کند، خواهیم پرداخت تا دلیل اهمیت آن و تفاوتی که با نسخه‌های قبلی دارد، برای شما شفاف شود.

اولین نسل از کارت گرافیک‌های آر تی ایکس در سال ۲۰۱۸ و در سری RTX 20 با معماری تورینگ تولید شد. عملکرد بهتر در کنار مصرف برق کمتر و پشتیبانی از فناوری‌های جدید، موجب شد تا ویدیوها و بازی‌ها با کیفیتی نزدیک به واقعیت نمایش شوند.

این دسته از محصولات انویدیا که به عنوان کارت‌های قدرتمند و بالا رده شناخته می‌شوند؛ در حال حاضر در سه سری RTX 20، RTX 30 و RTX 40 در بازار به فروش می‌رسند. فناوری‌های جدید، قدرت بالا و رهگیری پرتو فوق‌العاده در این محصولات اگرچه موجب قیمت بالاتر آن‌ها شده اما به خوبی توانسته توجه بازار هدف خود و گیمرهایی که به دنبال بهترین نتیجه از سیستم خود هستند را جلب نماید.

پیشرفت شگرف در هر نسل نسبت به نسل قبلی کارت گرافیک RTX به حدی بوده که کاربران زیادی به دنبال حدس درباره ویژگی‌های نسل بعدی کارت‌های این شرکت هستند و شایعاتی نیز در این مورد گفته شد اما تا اعلام رسمی شرکت انویدیا نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد. در ادامه به بررسی هر کدام از ویژگی های این کارت گرافیک می‌پردازیم.

فناوری ردیابی پرتو  (Ray Tracing)

برای فهم بهتر این فناوری، توضیحات خود را با مثالی ملموس شرح می‌دهیم. فرض کنید نور از یک ظرف شیشه‌ای عبور کند، میزان سایه ایجاد شده، بازتاب نور و جلوه بصری که ایجاد می‌کند؛ قطعاً با یک شی سفالی متفاوت است. تکنولوژی رهگیری پرتو در واقع یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که بازتاب نور و جهت انعکاس و سایه ایجاد شده را مانند واقعیت در بازی اجرا می‌کند و فضای بازی نزدیک به واقعیت را برای شما شبیه سازی می‌کند.

تفاوت گرافیک GTX و  RTX

احتمالاً تا این قسمت از متن متوجه شده‌اید که در واقع گرافیک RTX نسخه جدیدتر گرافیک GTX انویدیا است. در جمع بندی مطالب فوق و تفاوت گرافیک GTX و RTX می‌توان به تفاوت در نوع حافظه گرافیکی، معماری و مجهز شدن به تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد.

گرافیک RTX به حافظه گرافیکی GDDR6 مجهز شده که توان بالاتر و سرعت بیشتری نسبت به حافظه گرافیکی GDDR5 تعبیه شده در آخرین نسل گرافیک GTX خواهد داشت. با وجود این نوع حافظه، داده‌ها با سرعت بیشتری منتقل می‌شوند و در نتیجه پردازش سریع‌تر و عملکرد بهتر بازی و سایر نرم افزارها را به ارمغان خواهد داشت.

موضوعی که باعث تغییر نام گذاری در کارت گرافیک‌های انویدیا شد، فناوری رهگیری پرتو یا به اختصار RT بود. به همین دلیل نام کارت‌های جدید RTX گذاشته شدند. این فناوری با رهگیری مسیر نور ایجاد سایه و بُعد را مانند دنیای واقعی انجام داده و حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد.

گرچه معماری استفاده شده در سری ۱۶ گرافیک GTX و سری ۲۰ گرافیک RTX هر دو با عنوان تورینگ وارد بازار شد اما گرافیک GTX برخی از قابلیت‌های گرافیک RTX را نداشته و در معماری مشابه نیز، شاهد عملکرد بهتر و مصرف برق کمتر گرافیک RTX هستیم.

کارت گرافیک سری آر تی ایکس از فناوری DLSS پشتیبانی می‌کند که نرخ فریم بازی را افزایش داده و چیزی را از دست نخواهید داد. همانطور که گفته شد هسته RT با استفاده از هوش مصنوعی قادر به رهگیری نور و پردازش تصاویر است که این موضوع به دلیل وجود هسته‌های تنسور در گرافیک RTX است.

همه موارد بالا موجب شده تا کارت‌های RTX نسبت به کارت‌های GTX قیمت بالاتری داشته باشند. اما با این وجود، قیمت بالاتر RTX نمی‌تواند ارزش خرید آن را پایین آورد. اگر بودجه کافی دارید، پیشنهاد ما به شما، خرید گرافیک RTX است.

البته لازم است بدانید که تمامی بازی‌های بازار از تکنولوژی RT پشتیبانی نمی‌کنند و در صورت اجرای این دسته از بازی‌ها، با گرافیک RTX و GTX، تصاویر یکسانی دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی علت نام گذاری پسوند کارت گرافیک RTX و GTX پرداختیم و دانستیم با توجه به قدرت و عملکرد هر کدام، گرافیک GTX مناسب کارهای روزمره و اجرای بازی‌های نیمه سنگین است. اما گرافیک RTX می‌تواند تا سال‌ها پاسخگوی نیاز شما و اجرای نرم افزارهای مختلف طراحی و بازی‌های سنگین باشد.

در نهایت اما با توجه به بودجه و نوع کاربری پیشنهاد آی تی هوم به شما این است که، در صورتیکه کاربر عادی هستید مدل‌های RTX ارزان‌تر یا گرافیک GTX 16 را در سبد خرید خود قرار دهید. اما اگر در زمینه گیمینگ یا مدیا فعال هستید، کارت‌های جدید را در اولویت خرید خود قرار دهید که تا سال‌ها نیازی به آپدیت سیستم اسمبل شده خود را نداشته باشید.