داده‌های دیوار نشان می‌دهد که در سال جاری، آگهی‌ گوشی‌های سامسونگ در صدر بوده اما آیفون رکوردشکن جستجو برای موبایل بوده است.

۴۷ درصد جستجوی گوشی‌های همراه در دیوار در سال جاری متعلق به انواع آیفون و ۳۶ درصد متعلق به انواع گلکسی سامسونگ بوده است. همچنین آیفون ۱۳ در صدر جستجوی گوشی‌های اپل قرار دارد و آیفون ۱۴ در رتبه دهم است.

سال‌هاست که کل‌کل داغی بین اپل‌بازها و سامسونگ‌بازهای وطنی در جریان است. اینکه کدامشان دست بالا را در این رقابت دارند، تا‌به‌حال جواب سرراستی نداشته است. طرفداران اپل با ممنوعیت رجیستری گوشی‌های جدید این شرکت در ایران، چند وقتی است که در دردسر افتاده‌اند، اما بازهم بعضی‌ها دست از آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ برنمی‌دارند. طرفداران سامسونگ اما فردای معرفی پرچمداران این برند می‌توانند آن‌ها را رجیسترشده خریداری کنند و همین ماجرا هم آتش این کل‌کل را بیشتر کرده است.  

گوشی‌های اپل آن‌قدر در ایران طرفدار دارند که گروهی با خریدن گوشی‌های جدید، حتی ریسک هر روز قطع‌شدن آنتن را می‌پذیرند و حتی فروش آیفون پایین‌تر از قیمت جهانی تبدیل به کلاهبرداری بزرگ از هزاران نفر می‌شود.

به همین خاطر به‌سراغ بازار محصولات اپل در پلتفرم دیوار رفته‌ایم و نیم‌نگاهی هم به بازار گوشی‌های سامسونگ انداخته‌ایم تا ببینیم بالاخره برنده این کل‌کل کدامشان است.

 در بازار جهانی چه خبر است؟

براساس آخرین آماری که رویترز در ژانویه ۲۰۲۴ منتشر کرده، اپل بعد از ۱۲ سال توانسته است به حکمرانی جهانی سامسونگ پایان دهد و صدرنشین سهم از بازار جهانی تلفن همراه شود. براساس این گزارش، در ژانویه امسال، سهم گوشی‌‌های آیفون از بازار جهانی ۲۰٫۱ درصد بوده است و سامسونگ‌ها به سهم ۱۹٫۴ درصد سقوط کرده‌اند؛ البته بعید نیست که به‌زودی سامسونگ بار دیگر باز را به‌دست بگیرد. 

لوازم جانبی پُرآگهی

تنوع محصولات اپل در آگهی‌های دیوار و البته در میان جستجوهای کاربران این پلتفرم بسیار زیاد است؛ اپل‌واچ، مک‌بوک، آی‌پد، آی‌پاد، ایرپاد، و… و صدالبته آیفون. طبعاً بیشترین سهم آگهی‌ها متعلق به سری‌های مختلف آیفون است. درواقع امسال، گوشی‌های اپل ۷۰ درصد کل آگهی‌های محصولات مختلف این برند را در اختیار داشته‌اند. رتبه دوم اما متعلق به انواع لوازم جانبی گوشی و تبلت اپل است که ۲۲ درصد این آگهی‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند و سهم بقیه محصولات درمجموع ۸ درصد بوده است.  

در کلِ محصولاتِ اپل، ۷۱ درصد اقلامی که در دیوار آگهی شده‌اند، دست‌دوم بوده‌‌اند؛ البته سهم اقلام دست‌دوم در بین «گوشی‌»های اپل بیشتر و حدود ۸۱ درصد بوده است.

بازار اپل کجای ایران داغ‌تر است؟

آگهی‌گذاران به‌ترتیب در استان‌های هرمزگان، البرز و خراسان رضوی، نسبت به جمعیتشان، بیشترین آگهی محصولات اپل را منتشر کرده‌اند. بااین‌حال، کاربران استان‌های تهران، زنجان و فارس مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای این آگهی‌ها بوده‌اند. بیشترین میانگین اقدام به تماس با هر آگهی متعلق به استان تهران است. تهرانی‌ها به‌طور میانگین ۱۴ بار، زنجانی‌ها ۱۳ بار و اهالی استان فارس هم ۱۳ بار اقدام به تماس با هریک از آگهی‌های اپل کرده‌اند.

اپل‌بازها پیشتازند یا سامسونگ‌بازها؟

امسال گوشی‌های آیفون در رتبه دوم گوشی‌های آگهی‌شده در دیوار قرار داشته‌اند. بله، حدستان درست است؛ سامسونگ اول بوده. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ کاربران دیوار بیشتر در جستجوی آیفون بوده‌اند.

درکل، ۳۳ برند مختلف گوشی همراه از ابتدای سال جاری در دیوار آگهی شده‌اند که سهم انواع گوشی‌های گلکسی سامسونگ ۳۶ درصد از این آگهی‌ها و سهم انواع سری‌های آیفون ۲۹ درصد بوده است. جستجو چطور؟ سهم آیفون از جستجوی کاربران ۴۷ درصد کل جستجوی گوشی‌ها و سهم سامسونگ ۳۶ درصد بوده است.

۱۴ به‌بالا که رجیستر نشود، ۱۳ پادشاهی می‌کند!

در میان جستجوهای محصولات اپل نیز انواع گوشی‌های آیفون بالای جدول قرار دارند. کاربران دیوار امسال در ۸۶ درصد جستجوهایشان برای انواع محصولات اپل، به‌دنبال آیفون بوده‌اند. بعد از آیفون، اپل‌واچ و ایرپاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اما در بین انواع سری‌های گوشی اپل، آیفون ۱۳ (با ۲۳ درصد جستجوها) صدرنشین است. بعد از آن هم به‌ترتیب سری‌های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند. جالب است که آیفون ۱۴ که به‌صورت قانونی رجیستر نمی‌شود، با سهم ۲ درصد از جستجوها در رتبه دهم این جدول قرار گرفته است.

بالاخره کدام بالاتر است؟

طبق آمارهای دیوار،‌ این سؤال از دو زاویه مختلف، دو جواب متفاوت دارد. اگر از زاویه آگهی‌ها نگاه کنیم، امسال سامسونگ سهم بیشتری از آگهی‌های منتشرشده داشته است. بااین‌حال، اگر از زاویه مشتری‌های گوشی‌های همراه نگاه کنیم، کاربران دیوار بیشتر به‌دنبال آیفون بوده‌اند. قاعدتاً محبوبیت در بازار را باید با میزان جستجو بسنجیم. این نکته را هم باید درنظر داشته باشیم که نبرد این دو برند در بازار ایران، نبرد نابرابری است؛ آخرین مدل‌های سامسونگ بدون هیچ مانعی رجیستر می‌شوند، اما رجیستری اپل منع قانونی دارد.