چندی پیش شعبه چینی اینتل جزئیات رسمی پردازنده های Raptor Lake Refresh را منتشر کرد که احتمالاً در اکتبر سال جاری به طور کامل ارائه خواهد شد. Raptor Lake Refresh خانواده ای از نسل چهاردهم پردازنده های دسکتاپ است و اولین مدل ها احتمالاً پسوند K را در نام خود خواهند داشت. این بدان معنی است که پردازنده ها آنلاک خواهند شد.

برخی شایعات می گویند که قدرتمندترین مدل پردازنده های تازه سازی Raptor Lake به فرکانس افزایش 6.2 گیگاهرتز دست خواهد یافت. اما به گفته یک خودی با تجربه، Intel Core i9-14900K به عنوان پرچمدار نسل چهاردهم اینتل در بهترین حالت می تواند به 6.0 گیگاهرتز برسد. پردازنده نسل سیزدهم Core i9-13900KS پرچمدار اینتل در حال حاضر چنین فرکانسی را ارائه می دهد.

طبق گزارشی از Tom’s Hardware، اینتل معرفی پردازنده های نسل چهاردهم با Intel Core i5-14600K، Core i7-14700K و Core i9-14900K را به همراه مدل های KF آغاز خواهد کرد. پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم دستخوش تغییرات عمده ای نمی شوند. این احتمال وجود دارد که برخی از مدل‌ها هسته‌های کم مصرف بیشتری داشته باشند و برخی دیگر دارای ظرفیت بیشتر و فرکانس حافظه کش بالاتر باشند.

با وجود تغییرات جزئی نسل چهاردهم پردازنده های دسکتاپ، اینتل قصد دارد نسل چهاردهم پردازنده های لپ تاپ (خانواده Meteor Lake) را با پیشرفت های قابل توجه عرضه کند. Meteor Lake اولین سری پردازنده های مصرفی اینتل بر اساس لیتوگرافی 7 نانومتری خواهد بود.

با فرض صحت شایعه جدید، پردازنده نسل چهاردهم اینتل، ارزش خرید بالاتری نسبت به پرچمدار نسل سیزدهم نخواهد داشت. البته این امکان وجود دارد که اینتل با افزایش تعداد هسته های کم مصرف یا یک سری پیشرفت های دیگر، 14900K را به یک پردازنده جذاب برای علاقه مندان به صنعت سخت افزار تبدیل کند.