سونی در حال آماده شدن برای معرفی مدل قدرتمندتری از کنسول پلی استیشن 5 است و احتمالا این رویداد تا قبل از پایان سال 2024 به واقعیت تبدیل خواهد شد. پس از فاش شدن اولیه مشخصات پلی استیشن 5 پرو، اکنون سایت Verge می گوید که به لیست کامل مشخصات این کنسول دسترسی دارد.

منابع می گویند سونی از توسعه دهندگان خواسته است مطمئن شوند که بازی هایشان با PS5 Pro سازگار است. این کنسول تمرکز ویژه ای بر بهبود عملکرد ردیابی پرتو خواهد داشت.

مشخصات سونی پلی استیشن 5 پرو; از تقویت GPU تا تغییرات جزئی CPU

پلی استیشن 5 پرو با نام رمز Trinity به GPU قدرتمندتر و حالت پردازنده سریعتر مجهز خواهد شد.

اطلاعات لو رفته حاکی از آن است که پلی استیشن 5 پرو سونی از نظر ردیابی پرتوها حرفی برای گفتن خواهد داشت و برخی از بازی ها را با وضوح و نرخ فریم بالاتر نسبت به پلی استیشن 5 اجرا می کند.

پلی استیشن 5 پرو در زمینه ردیابی اشعه حرفی برای گفتن خواهد داشت

طبق گفته The Verge، سونی توسعه دهندگان را تشویق می کند تا از ویژگی های گرافیکی مانند ray tracing برای بازی های PlayStation 5 Pro استفاده کنند و بازی هایی که مجموعه ای از پیش نیازها را برآورده می کنند دارای برچسب Trinity Enhanced یا PS5 Pro Enhanced خواهند بود.

سونی انتظار دارد عملکرد پردازنده گرافیکی در PS5 Pro تا حدود 45 درصد افزایش یابد. پردازنده گرافیکی این کنسول بزرگتر خواهد بود. PS5 Pro از حافظه سریع تری استفاده خواهد کرد.

سونی همچنین در پلی استیشن 5 پرو از “معماری ردیابی پرتوی قدرتمندتر” استفاده می کند، جایی که سرعت پردازش پرتو ردیابی سه برابر بهتر از پلی استیشن 5 است.

در یکی از اسناد محرمانه سونی آمده است که «ترینیتی مدل رده بالای پلی استیشن 5 است» و ظاهرا پس از عرضه پلی استیشن 5 پرو، فروش مدل معمولی آن ادامه خواهد داشت. سونی انتظار دارد که توسعه دهندگان بازی “یک بسته واحد با قابلیت پشتیبانی از پلی استیشن 5 و پلی استیشن 5 پرو” داشته باشند و بازی های فعلی با دریافت به روز رسانی ها شاهد بهبود عملکرد پلی استیشن 5 پرو خواهند بود.

بازی های فعلی با آپدیت جدید با PS5 Pro سازگار خواهند بود

ظاهرا توسعه دهندگان اکنون می توانند کیت های نمایشی PS5 Pro را سفارش دهند. گفته می شود مدل جدید کنسول پلی استیشن در فصل تعطیلات 2024 وارد بازار می شود.

با وجود پیشرفت در پردازنده گرافیکی، سونی تصمیم گرفت از همان پردازنده مرکزی کنسول پلی استیشن 5 در پلی استیشن 5 پرو استفاده کند و فقط فرکانس پردازش را افزایش دهد.

یکی از اسناد سونی بیان می کند که پردازنده Trinity می تواند به فرکانس 3.85 گیگاهرتز برسد که تقریباً 10 درصد بیشتر از پلی استیشن 5 است.

مدل استاندارد پلی استیشن 5 دارای 448 گیگابایت حافظه است، اما پلی استیشن 5 پرو از 576 گیگابایت حافظه استفاده خواهد کرد. حافظه پلی استیشن 5 پرو نسبت به پلی استیشن 5 بهینه شده است و بهبود پهنای باند آن احتمالاً از 28 درصد فراتر خواهد رفت.

مقالات مرتبط

The Verge می گوید که سونی یک “معماری یادگیری ماشین سفارشی” را برای PlayStation 5 Pro توسعه داده است که از محاسبات هشت بیتی 300 پیک پشتیبانی می کند تا وضوح بازی را از طریق فناوری PSSR بهبود بخشد.

سونی در مستندات خود می‌گوید که احتمالاً یک تاخیر دو میلی‌ثانیه‌ای در فرآیند ارتقاء مقیاس از 1080p به 4K وجود خواهد داشت. این شرکت همچنین در حال کار بر روی ارتقای رزولوشن به 8K است.

The Verge می گوید که اگر توسعه دهندگان بتوانند بازی های خود را به موقع آماده کنند، PlayStation 5 Pro تقریباً مطمئن است که در این فصل تعطیلات عرضه می شود. در حال حاضر نمی دانیم قیمت کنسول بازی جدید سونی چقدر خواهد بود.