به نظر می رسد اخیراً ویدیوی هولناکی منتشر شده است که نشان می دهد سربازان روسی با وقاحت همرزمان فراری خود را می کشند. این ویدئو که توسط یک پهپاد اوکراینی گرفته شده و در تلگرام به اشتراک گذاشته شده است، به نظر می رسد سه سرباز روسی را نشان می دهد که به سمت همرزمان خود تیراندازی می کنند. این اعدام های وحشتناک بسیاری را به یاد تاکتیک های مشابه در دوران استالین می اندازد که از همان تاکتیک ها برای جلوگیری از فرار و عقب نشینی سربازان در میدان جنگ استفاده می کردند و می گفتند: “هیچ عکسی از جنگ جهانی دوم هرگز آن را نشان نخواهد داد.”

ویدئوی 14 ثانیه ای پهپاد نشان می دهد که سه سرباز روسی به هفت سرباز حمله کرده و به آنها تیراندازی می کنند که ظاهراً عقب نشینی می کنند. سربازان فراری ظاهرا خسته و درمانده بودند و برخی از آنها در حال پرتاب کلاه خود به زمین دیده شدند. ناگهان سه سرباز دیگر ابتدا یک تیر اخطار به هوا شلیک می کنند و سپس سلاح های خود را به سمت سربازان فراری نشانه می گیرند. و سپس آن سربازان به زمین می افتند. مشخص نیست که آیا این سربازان کشته، زخمی شده اند یا دستور داده اند که روی زمین دراز بکشند.

خبرگزاری اوکراینی UNIAN صحت این ویدئو را تایید کرد و مدعی شد که تکنیک “نیروی مسدود کننده” ماه ها در اوکراین توسط نیروهای روسی مورد استفاده قرار گرفته است. نیروهای مسدود کننده وظیفه دارند از فرار سربازان از میدان نبرد، حتی در صورت لزوم استفاده از نیروی کشنده و کشته شدن، جلوگیری کنند. در ماه های اخیر تصاویر زیادی از این گونه صحنه ها منتشر شده و وزارت دفاع انگلیس نیز استفاده از نیروهای مسدود کننده در جبهه روسیه را تایید کرده است. اوایل سال جاری ویدیویی منتشر شد که نشان می داد نیروهای واگنر یکی از سربازان خود را اعدام می کنند. این سرباز به خیانت متهم و سپس با چکش کشته شد.

اما در بحبوحه ضد حمله اوکراین، این کشور ادعا می کند که تعدادی از روستاها را در شرق منطقه دونتسک آزاد کرده است. همزمان ویدئویی از سوی نیروهای روسی برای اولین بار منتشر شد که نشان می دهد چگونه یک تانک لئوپارد 2 آلمانی و چند تانک برادلی آمریکایی متعلق به نیروهای اوکراینی در یک ضد حمله نافرجام و پس از شکست به دست نیروهای روسیه می افتد. همچنین در این عکس ها جسد چند سرباز اوکراینی که در این درگیری کشته شده اند قابل مشاهده است. وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که هنگام ضبط این ویدئو، موتور برخی از این خودروهای زرهی همچنان کار می کرد و این نشان می دهد که نبرد بسیار کوتاه بوده و خدمه اوکراینی این خودروها آنها را رها کرده و متواری شده اند.