لایحه ای که شرکت چینی Bytedance را مجبور به فروش شبکه اجتماعی Tiktok می کند به طور رسمی در مجلس سنای آمریکا و پس از امضای آن تصویب شد. جو بایدن، تبدیل به قانون می شود. این لایحه دارای بخش‌های گسترده‌تری است و بیشتر بر کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین تمرکز دارد، اما بخش مربوط به تیک توک نیز در آن گنجانده شده است.

بر اساس تصویب لایحه جدید، Bytedance باید TikTok را به یک شرکت خارجی بفروشد و در صورت امتناع از این کار، در ایالات متحده فیلتر می شود.

لایحه کمک های خارجی آمریکا روز شنبه هفته جاری در مجلس نمایندگان تصویب شد. جو بایدن در یک بیانیه مطبوعاتی تأیید کرد که به زودی “این لایحه را امضا خواهد کرد و به قانون تبدیل خواهد شد.”

پس از امضای رسمی جو بایدن، Bytedance بالاخره یک سال فرصت دارد تا فروش Tiktok را تکمیل کند. در غیر این صورت ممنوعیت این پلتفرم در آمریکا اجرا خواهد شد.

این لایحه فرصت اولیه 9 ماهه را به Bytedance می دهد و رئیس جمهور آمریکا در صورت تمایل می تواند این دوره را سه ماه دیگر تمدید کند. با این حال، چالش های قانونی احتمالاً روند فروش تیک توک را به تاخیر می اندازد.

این دومین لایحه ای است که شامل ممنوعیت TikTok می شود. اولین لایحه ای که کاملاً بر این موضوع متمرکز بود به سرعت در مجلس نمایندگان تصویب شد، اما رهبران سنا با آن مخالفت کردند (زیرا کل زمان تعیین شده برای ByteDance 6 ماه بود).

با اصلاح برخی از قوانین پیشنهادی، لایحه دوم در نهایت مورد توجه رهبران سنا قرار گرفت. لایحه جدید 79 رای موافق و تنها 18 رای مخالف در سنا داشت.

قانونگذاران آمریکایی نگران هستند که TikTok به دولت چین اجازه دسترسی به اطلاعات حساس در مورد کاربران آمریکایی را بدهد. دفتر مرکزی TikTok در سنگاپور است و این شرکت بارها اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد.

مقالات مرتبط

یکی از رهبران ارشد سنا گفت: «کنگره قصدی برای مجازات ByteDance، TikTok یا هر شرکت دیگری ندارد. کنگره در تلاش است تا از مشارکت دشمنان خارجی در جاسوسی، نظارت، کمپین‌های بدنام کردن و هدف قرار دادن آمریکایی‌های آسیب‌پذیر و همچنین مردان و زنان نظامی و مقامات دولتی جلوگیری کند.»

یکی از سناتورهای آمریکایی با اشاره به نگرانی نوجوانان در مورد فیلتر شدن تیک توک گفت: «می‌خواهم این را برای همه آمریکایی‌ها روشن کنم. این تلاشی برای از بین بردن صدای شما نیست. بسیاری از آمریکایی ها، به ویژه جوانان آمریکایی، به حق نسبت به این لایحه بدبین هستند. در نهایت، ما نباید فراموش کنیم که آنها آنچه را که کنگره دید، ندیدند. آنها در جلسات مخفی کنگره شرکت نکردند.