چندی پیش گروهی از قانونگذاران آمریکایی لایحه ای را برای ممنوعیت تیک توک در آمریکا پیشنهاد کردند. البته آنها شش ماه به TikTok فرصت دادند تا از مالک چینی خود Bytedance جدا شود. حالا «الون ماسک» مالک شبکه اجتماعی X در پستی مخالفت خود را با ممنوعیت TikTok اعلام کرد.

ایلان ماسک با انتشار پست در شبکه اجتماعی X پذیرفته:

TikTok نباید در ایالات متحده ممنوع شود. حتی اگر چنین ممنوعیتی به نفع پلتفرم X باشد. این مخالف آزادی بیان است.»

مخالفت ایلان ماسک با ممنوعیت تیک توک

بسیاری از کاربران به پست اخیر ایلان ماسک واکنش نشان دادند و نسبت به ممنوعیت احتمالی تیک توک ابراز نگرانی کردند. زیرا به گفته کاربران، ممنوعیت تیک توک می تواند مقدمه ای برای هدف قرار دادن سایر رسانه های اجتماعی و سرویس های پیام رسان باشد.

طبق لایحه قانونگذاران آمریکایی، ByteDance باید ظرف شش ماه اپلیکیشن خود را به یک شرکت غربی بفروشد وگرنه از فروشگاه های اپلیکیشن اپل و گوگل در ایالات متحده حذف خواهد شد. TikTok به شدت از این لایحه انتقاد کرده و گفته است که به اقتصاد ایالات متحده آسیب می رساند و آزادی بیان را تضعیف می کند.

TikTok در بیانیه ای گفت که این ممنوعیت حقوق آزادی بیان 170 میلیون آمریکایی را نقض می کند. همچنین حدود 5 میلیون کسب و کار کوچک را از بستری که برای رشد و ایجاد شغل به آن وابسته هستند محروم می کند. به عبارت دیگر، این پلتفرم سالانه 24 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک می کند.

مقامات غربی درباره محبوبیت TikTok در بین جوانان هشدار داده و مدعی شده اند که این کانالی برای تبلیغات چینی است. «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در تماس تلفنی با رئیس جمهور چین در اوایل آوریل بار دیگر نگرانی خود را در مورد این برنامه تکرار کرد.