به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهتر است برای بهبودبخشیدن به صنعت اسباب بازی معاونت علمی، فناوری رئیس جمهور با استفاده از بسترهایی مانند مراکز رشد و استارتاپ‌ها حمایت‌های مورد نیاز برای توسعه این صنعت را انجام دهد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «واکاوی چالش‌های صنعت اسباب بازی و ارائه راهکارهای تقنینی» منتشر شد. براساس این گزارش، حجم بازار جهانی اسباب‌بازی از ۹۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

یکی از نکات مهم ذکرشده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره به سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم است. طبق این گزارش در این سند که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، صنعت اسباب بازی به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فناوری‌های فرهنگی و نرم به شمار می‌آید و اهداف کمی آن نیز مشخص شده است.

حوزه‌های مهم «فناوری‌های فرهنگی و نرم در این سند عبارتند از: تولید محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، طراحی، اسباب بازی، نوشت‌افزار، ظواهر و سبک پوشش، صنایع دستی و گردشگری، فناوری‌های اجتماعی،
نوآوری‌های اجتماعی، بازیهای ویدئویی، پویانمایی، سینما، هنرهای تجسمی، سازوکارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی، ارتباطی، رسانه‌ای و…

همچنین در این سند از دستیابی اسباب بازی‌های تولید داخل به سهم حداقل ۲۵ درصدی از ارزش بازار اسباب بازی کشور به عنوان چشم‌انداز تا پایان سال یاد شده است.

لزوم ورود معاونت علمی، فناوری به صنعت اسباب بازی

مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور بهبود وضعیت صنعت اسباب بازی کشور پیشنهاداتی ارائه کرده است. برای مثال ایجاد نظام آماری و تهیه و انتشار گزارش‌‌های ادواری و همچنین فراهم کردن بسترها و سازوکارهای مشورتی توسعه دهنده در صنعت اسباب بازی با راهبری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یکی از پیشنهاداتی است که توسط این مرکز ارائه شده است. در این گزارش همچنین آمده است که بهتر است نظام صنفی صنعت اسباب‌بازی با حمایت وزارت صمت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تشکیل شود. بدین منظور نیز بهتر است وزارت صمت حمایت و پشتیبانی‌های لازم از قبیل صدور مجوز تشکیل اتحادیه و یا اقداماتی برای تبدیل انجمن‌های موجود به اتحادیه را انجام دهد.

افزون بر این در راستای ارتقای بازار و صنعت اسباب‌بازی در کشور نیاز است بسترهایی مانند استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها با همکاری معاونت علمی و انجمن‌های صنفی تشکیل شود تا آگاهی‌افزایی و مهارت‌آموزی با تاکید بر بخش‌های ایده‌پردازی میان فعالان این صنعت ضروری است.

همچنین پیشنهاد شده است تا معاونت علمی و فناوری تمهیدات لازم از قبیل پشتیبانی‌های زیرساختی و حمایت‌های مالی را از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران خطرپذیر فراهم کند.

آنطور که مرکز پژوهش‌ها گزارش داده، صنعت اسباب بازی در ایران با چالش‌هایی نظیر خلا نظام صنفی، سهم بالای کالای قاچاق در بازار و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی دیگر از چالش‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده است ضعف در تولید داستان و روایت و شخصیت‌پردازی از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی بومی کشور و تبدیل آن‌ها به آثار هنری و محصولات رسانه‌ای (رمان، کمیک، پویانمایی، ویدیوگیم و…) است.