مایکروسافت اعلام کرده است که قصد دارد یک مرکز جدید هوش مصنوعی (AI) در لندن راه‌اندازی کند که بر توسعه و تحقیق محصول تمرکز خواهد کرد.

این بخش توسط مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران بریتانیایی Google DeepMind که ماه گذشته توسط مایکروسافت استخدام شد، رهبری خواهد شد.

چرا این مهم است؟

مایکروسافت به عنوان یکی از حامیان اصلی توسعه دهنده ربات چت ChatGPT، OpenAI، یک رهبر جهانی در این فناوری به سرعت در حال توسعه است.

اما رقابت برای استعدادهای هوش مصنوعی در سراسر اروپا در 18 ماه گذشته داغ شده است. مایکروسافت ممکن است به دنبال استخدام کارشناسانی از سایر شرکت‌های متمرکز بر هوش مصنوعی مانند DeepMind یا OpenAI باشد تا واحد جدید خود را پرسنل کنند.

این اقدام همچنین نشان‌دهنده یک پیروزی برای بریتانیا است که از زمان میزبانی اولین اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی در نوامبر گذشته، به دنبال تقویت شهرت خود به عنوان یک ابرقدرت فناوری است.

ماه گذشته، مایکروسافت Solomon یکی از بنیانگذاران DeepMind را برای اداره بخش هوش مصنوعی مایکروسافت استخدام کرد.

سلیمان استارتاپ Inflection AI خود را ترک کرد و به مایکروسافت پیوست و ده ها نفر از اعضای تیم خود را با خود برد.

این اقدام در برخی زمینه ها مورد انتقاد قرار گرفت زیرا انتقال کارمندان به این معنی بود که مایکروسافت از نظارت نظارتی که معمولاً با خرید سنتی همراه است اجتناب می کند.

آمار و ارقام

در حالی که هنوز مشخص نیست که مرکز جدید چه تعداد شغل ایجاد خواهد کرد، این اعلامیه مبتنی بر تعهد اخیر مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد پوندی (3.16 میلیارد دلار) در زیرساخت‌های مرکز داده و تقویت مهارت‌های هوش مصنوعی در پادشاهی بریتانیا است.

نقل قول کلیدی سلیمان

سلیمان در یک پست وبلاگی شرکتی که روز دوشنبه منتشر شد، نوشت: «من از طریق همکاری نزدیک با رهبران فکری دولت بریتانیا، جامعه تجاری و دانشگاهیان می‌دانم که این کشور متعهد به پیشبرد هوش مصنوعی مسئولانه و با تعهد اول به ایمنی است.» برای هدایت سرمایه گذاری، نوآوری و رشد اقتصادی، تصمیم ما برای افتتاح این مرکز در بریتانیا منعکس کننده این جاه طلبی است.”

شما در مورد آن چه فکر میکنید؟ آیا در آینده شاهد راه اندازی سایت های جدید این شرکت در کشورهای آسیایی و خاورمیانه خواهیم بود؟