بر اساس گزارش رویترز، اسپیس ایکس صبح امروز به وقت ایران اولین دسته از «ماهواره های جاسوسی عملیاتی» دولت آمریکا را به مدار زمین فرستاد. رویترز مدعی است که این ماهواره‌ها بخشی از یک طرح گسترده‌تر هستند که به شبکه اطلاعاتی آمریکا اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های نظارت فضایی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. قبل از پایان سال 2024، چندین مجموعه دیگر از ماهواره ها به فضا پرتاب خواهند شد.

رویترز اولین رسانه ای بود که سال گذشته به وجود شبکه ماهواره ای جاسوسی اسپیس ایکس اشاره کرد. در آن زمان گفته می شد که این ماهواره ها برای سرویس شناسایی ملی (یکی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا) ساخته می شدند و می توانستند به سرعت اهداف زمینی را تقریباً در هر نقطه از جهان شناسایی کنند. نورثروپ گرومن در ساخت ماهواره نیز نقش دارد.

به گزارش رویترز، موشک فالکون 9 اسپیس ایکس صبح امروز از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد. تعداد ماهواره های پرتاب شده در حال حاضر مشخص نیست. اما روند انتشار آنها احتمالا تا سال 2028 ادامه خواهد داشت.

SpaceX چندین ماهواره در مدار پایین زمین دارد که سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink را اجرا می کنند. الون ماسک او پیش از این هرگز به تولید ماهواره جاسوسی اشاره نکرده بود.