مایکروسافت با معرفی کانسپت «کامپیوتر Copilot Plus» بار دیگر نشان داد که هوش مصنوعی در تمامی محصولات آینده این شرکت جایگاه مهمی دارد. Surface Pro جدید یکی از اولین کامپیوترهایی است که به پردازنده Snapdragon X Elite یا X Plus مجهز شده است (بسته به پیکربندی انتخاب شده).

مایکروسافت ادعا می کند که سرفیس پرو از نظر قدرت پردازش و شارژ بهتر از مک بوک ایر M3 عمل می کند. M3 مجهز به هشت هسته در واحد CPU و 10 هسته در واحد GPU است، Snapdragon X Elite (در یکی از مدل ها) دارای 12 هسته در واحد CPU و 10 هسته در واحد GPU است که حداکثر 58 هسته را ارائه می دهد. % عملکرد چند رشته ای بهتر بر اساس معیارهای Cinebench.

مایکروسافت می گوید رایانه های شخصی Copilot Plus تا 15 ساعت مرور وب یا 22 ساعت پخش ویدیوی آفلاین دوام خواهند داشت. مک بوک ایر تا 15 ساعت وبگردی و 18 ساعت پخش ویدیو به صورت آفلاین دارد.

بر اساس گزارش Verge، مایکروسافت در مراسم خود چندین بار سرفیس پرو را با مک بوک مقایسه کرد و در بسیاری از آنها لپ تاپ مایکروسافت عملکرد بهتری داشت.

اپل با معرفی تراشه های سری M، عصر جدیدی را در دنیای لپ تاپ از نظر عملکرد و مصرف انرژی آغاز کرد. پس از چند سال به نظر می رسد که پردازنده های جدید کوالکام به رقیبی شایسته برای سیلیکون اپل تبدیل شده اند.

سرفیس پرو ویندوز 11 24 ساعته را اجرا می کند و دارای صفحه نمایش قدیمی تر است، سبک تر است، از Wi-Fi 7 پشتیبانی می کند و دارای قابلیت های هوش مصنوعی پیشرفته است. بالاترین پیکربندی سرفیس پرو با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD حدود 1500 دلار قیمت دارد.